Na Ottu Bohuše a jeho školení copywritingu jsem se těšila.
- Četla jsem všechny jeho knihy o psaní dlouho předtím, než jsem sama začala psát na plný úvazek. Několikrát.
- Z nejrůznějších stran na mě vykukovaly takové a podobné recenze:
- “Úžasné školení!”
- “Nejlepší školení!”
- “Otto mi úplně otevřel oči!”
- “Odcházela jsem jako nový člověk!”
- “Všechno jsem smazala a začala znova!”
- “Otto naboural mé dosavadní představy o psaní!”
Méně nadšené reakce hledáte ve výběru marně, protože jsem je nenašla ani já. Účastníci tohohle copy “zájezdu” mluvili a psali výhradně v superlativech. Nejen na samotné stránce školení, ale taky na vlastních webech.
Copy tipy, které jinde (ne)najdete
Třebaže jsem od přírody tak nějak skeptická vůči všeobecnému nadšení (což je velmi výhodná i velmi nevýhodná vlastnost v závislosti na situaci), znovu opakuji, že jsem se na Ottu Bohuše těšila. Stránka školení a celková jeho prezentace na mě totiž působily velmi přívětivě. Žádné “Přijďte, vy nuly, protože jediný, kdo vás naučí psát, jsem já. A bez školení budete nuly furt.”
Připadá vám to přitažené za vlasy? Možná trochu. Ale je to ze života. Pár měsíců zpátky se mi podařilo sednout na lep nejmovanému autorovi webináře o copywritingu, který sliboval, že se s účastníky podělí o tajemství prodejního textu.
Skutečné tajemství. Takové to, co zná jen pár vyvolených.
Jak to dopadlo?
Pominu-li skutečnost, že ohledně prodejních textů na webináři nic přelomového nezaznělo, dozvěděla jsem se, že “pětadvacetiletá holka s notebookem, prototyp dnešního copywritera, nemůže vědět nic o životě, natož o něčím byznysu”. Pak padlo ještě pár obdobně motivačních prohlášení a výzva k nákupu online kurzu copywritingu. Radši už si ani nepamatuju, kolik měl stát. “Děkuji, odcházím.”
Odjakživa chovám sympatie k lidem, kteří v něčem vynikají, a přesto nemají potřebu dělat na ostatní ramena. Zatímco nejmenovaný autor pravděpodobně vyniká pouze v dělání ramen, Otto Bohuš je naštěstí nemá potřebu dělat ani na stránkách, ani v reálu.
Takže z jeho školení odcházíte příjemně naladění, skutečně proškolení a velmi natěšení, jak nové poznatky během příštího rande s klávesnicí zužitkujete.
Chcete dobře psát?
A cože to na tom pornomagnátovi všichni vidí?
V čem je školení přelomové?
Osobně největší přínos Otty Bohuše vidím v tom, že dokáže ze školení udělat divadlo. V nejlepším smyslu slova. Když vám někdo vykládá o náležitostech dobrého prodejního textu a současně se stará o to, abyste si ani na chvíli nedovolili ztratit pozornost, vryjí se vám všechny ty náležitosti náležitě pod kůži.
Takže si nadobro zapamatujete, že…
- musíte vědět, kdo je váš zákazník, než se pustíte do jakéhokoliv psaní,
- pokud nějaká část textu nepřispívá záměru, který s textem máte, tak do textu nepatří,
- text musí obsahovat výzvu k akci,
- text musí obsahovat výzvu k akci,
- když chcete umět psát, musíte psát.
Ano, dva předposlední body říkají jedno a totéž. Ale divili byste se, kolikrát mi holky v kanclu vrátily výsledek mého snažení se slovy “Je to sice moc hezký, ale nemá to call to action.” Nesčetněkrát. A stejně jsem na výzvu k akci zase znovu zapomněla. Teď už se mi to nestane. Snad.
S posledním bodem se to má stejně jako s čímkoliv jiným. Trénink dělá mistry. Pokud chcete umět psát, musíte psát. A také číst, radím já. Slovní zásoba se nikomu nepřihodí sama od sebe. Poslední roky se mi obzvlášť vyplácí všichni Foglarové, Štorchové, Smithové, Folletti a čas, který jsem s nimi strávila.
Vodítko pro copy prodejní strany
Popřela bych účinnost všeho, co jsem popsala výše, kdybych nepřihodila nějakou tu výzvu k akci, že ano?
A tak vás vyzývám, abyste si zkusili sami otextovat svou službu/produkt. Pomůže vám šablona prodejní strany, účinný tahák, který před nějakou dobou dala dohromady Jana Eckhardtová. Zatím mě spolehlivě vytáhl z úzkých, kdykoliv jsem se při psaní zasekla na mrtvém bodě. (Díky, Jani.) Zkoušejte to zas a znovu, dokud to nebude “ono”.
Ať vám to píše. Textování zdar!
Michaela Vařeková
P. S.: A pokud to “ono” nebude ani přes vaši urputnou snahu, neničte se. Možná není ve vašich silách trénovat se ještě v psaní, možná se vám nechce. Jsem tu já. Anebo řada dalších lidí – copywriterů, které váš text nebude stát zbytečné úsilí.