Proč byste prodeji na Amazonu měli věnovat pozornost
- 300 milionů zákazníků ročně.
- Průměrná útrata uživatele 30.000,-
- Prodejní cena přibližně o třetinu vyšší než v České republice. I víc.
- A aby toho nebylo málo, čísla každoročně rostou.
To jsou jen některé z důvodů, proč se prodejem na Amazonu zabývat. Pokud dnes třeba provozujete vlastní e-shop a přemýšlíte, jak se posunout dál, nemá pro vás smysl směřovat na národní tržiště. Vaší další metou by mělo být tržiště nadnárodní. Nebo rovnou globální – jako třeba Amazon.
Tím spíš, že marže na českých online tržištích jsou vyšší než na Amazonu! Největší světové online tržiště se tak jeví jako ideální volba i proto, že je nejen největší, ale navíc výhodnější a slibnější z hlediska zisku.
Kdo (ne)může na Amazonu prodávat
To, jestli se váš produkt na tržiště hodí nebo ne, poznáte tak, že
- co neodporuje regulím některých zemí, to je povolené
- co má krátkou expiraci, to se nehodí
- co je příliš levné, tudíž se nevyplatí s dopravou, také ne
Že z toho nejste příliš moudří?
“Ano, ale” visí například nad prodejci potravin. Jednak kvůli trvanlivosti, druhak kvůli cenám výrobků. Může být sebevíc kakaová a sebevíc kvalitní, ale čokoládu v řádu pár desítek korun se vám po jednom kuse prodávat ani kupovat zkrátka nevyplatí. Například nože jsou v některých zemích zakázané a třeba prodej tabáku zakazuje Amazon úplně. Zajímavé je, že dýmky nebo jiné tabákové příslušenství je tu ovšem k mání. Úplný zákaz se vztahuje na zbraně, zlaté mince, léky, zvířata nebo třeba dárkové karty.
Na druhé straně jsou třeba hračky, elektronika, oblečení a móda, sportovní zboží, nářadí a domácí potřeby nebo například doplňky stravy.
Zkrátka, není toho málo, s čím se na Amazonu máte šanci uplatnit.
A pozor, když nám pošlete XLM feed, uděláme vám průzkum!
A sice průzkum konkurence, potenciálu, optimální ceny… Zkrátka toho, jak se vám na Amazonu může teoreticky dařit. A nebude to jen analýza jednoho konkrétního produktu, ale celého vašeho portfolia. Možná se chystáte prodávat na Amazonu výrobek, který považujete za budoucí bestseller, ale přímo pod nosem máte produkt s výrazně vyšším potenciálem.
Nejste první ani poslední, kdo pro stromy nevidí les. Proto jsme tu my, respektive naši partneři z Czech Export Services. Pro podrobnější informace račte pokračovat ve čtení.
Není prodejce jako prodejce
Amazon je velice fér vůči autorům a bedlivě chrání jejich značku před zneužitím. Pokud nedoložíte vlastnictví nebo jiné oprávnění k prodeji, prodej vám zkrátka a jednoduše nepovolí.
Konečně, není to super? Nikdo se tu nemůže chlubit cizím peřím, natož na něm vydělávat.
Co vás čeká před vstupem na Amazon
Jste-li vlastník brandu nebo výrobce:
Jste-li distributor nebo prodejce:
Vypadá to možná složitě, ale zas tak složité to není. A co se týká doby, kterou vstup na Amazon zabere, je podstatně kratší, než většina lidí očekává. Schválení registrace obvykle proběhne do 72 hodin, takzvaný listing produktů závisí na počtu produktů, které hodláte prodávat. Zde je dobré využít konektor z Heureka feedu.
Nejdéle trvá zpravidla spárování nespárovaných produktů. Pokud jste “jen” prodejce, bývá vše hotové do 2 týdnů. Pokud si registrujete u Amazonu vlastní brand, bavíme se zhruba o 1 měsíci.
Tedy když víte, jak na to.
Láká vás Amazon? Nejste na to sami
S nápadem pomáhat se vstupem na světové online tržiště českým značkám a výrobcům, přišel Petr Beneš a jeho kolegové v covidové době. Služba “Amazon na klíč”, kterou provozují, zahrnuje všechny kroky, které musíte udělat, abyste se mohli do prodeje na Amazonu úspěšně pustit.
- Vstupní konzultace – ZDARMA
- Analýza trhu na základě EAN kódů
- Zalistování
- Pricing
- Lokalizace
- Řešení dopravy
- Marketingová strategie – od návrhu, přes vytvoření po správu vaší reklamy na Amazonu
- Support – reklamace, komunikace, doprava
Když něco děláte popáté, podvacáté, posté… postupně se z toho stane rutina. Pokud o to budete stát, lidé z Czech Export Services vás procesem provedou. Vaše cesta na největší online tržiště tak bude o poznání snazší.
Zde je dobré si uvědomit jednu věc: váš vstup na Amazon může být úspěšný jenom tehdy, pokud budete spolupracovat. Je to standard – agentura vám ukáže JAK a CO, ale staví na vašich základech. Nezná vaše výrobky, bez vás je neprodá.
Prodej na Amazonu v otázkách a odpovědích
Nedávno jsme spolu s Petrem Benešem a Lubomírem Petrášem z Czech Export Services připravili webinář, kde jsme prodej na Amazonu probrali tam i zpět. Záznam najdete zde, odpovědi na nejčastější otázky níže.
Bude účet na Amazonu, který mi založíte, můj?
Samozřejmě váš. I když si po čase řeknete, že se chcete prodeje na Amazonu chopit zcela svépomocí, nebudete k agentuře nijak závislí. Účet a všechny jeho náležitosti vám zůstanou.
Co když se mi prodej na Amazonu nevyplatí?
Výhodou je, že VŠECHNO můžete změřit. A to i s předstihem. Analýza trhu, kterou pro vás zpracují lidé z Czech Export Services, dostatečně napoví kdy, jak, za jakých okolností a jestli vůbec má smysl o vstup na Amazon usilovat.
Máme dobré produkty, děsí nás ale veškerá administrativa. A nejspíš bychom měli i problém s jazykem. Co s tím?
Právě od toho je tu služba support. Ale zkušenost je i taková, že si u většiny věcí vystačíte s překladačem. Amazon si netrvá na tom, aby všichni jeho prodejci uměli angličtinu brilantně, pokud k obchodu přistupujete seriózně a je na vás spolehnutí.
Nemám EAN kódy. Je to problém?
Bohužel ano. Bez EAN kódů není vstup na tržiště možný. I vstupní analýza od Czech Export Services se točí právě kolem EAN kódů. Dobrá zpráva je, že nejsou nijak extrémně drahé, 1000 EAN kódů vás vyjde cca na 6000,- ročně.
Moje produkty jsou možná příliš drahé. Hodí se i na takové tržiště?
Hodí. Amazon si hodně zakládá na svém proklientském přístupu, který je až pověstný. Lidé se tu proto nebojí kupovat produkty i v řádu statisíců, protože ví, že jakýkoliv případný problém by tržiště vyřešilo.
„Chci prodávat na Amazonu“
Jste rozhodnuti PRO prodej na Amazonu? Nebo stále váháte? Napadají vás otázky, které jsme nezodpověděli, nebo které na webináři nezazněly? Ptát se můžete přes mail na adrese dotazy@czech-export.cz, nebo volejte na číslo +420 702 211 211.
Pokud se do toho rozhodnete “praštit”, máte úvodní konzultaci + analýzu prodeje vašich produktů zdarma.
Přejeme hodně zdaru v mezinárodních vodách!