Proč právě vy?
Pokud podnikáte s e-shopem, se čtením můžete s klidným srdcem přestat. Webináře totiž mají smysl hlavně u klientů, kde je v komunikačním mixu stěžejní osobní prodej. U B2B firem, ve službách a v průmyslu fungují jako určitá forma konverze. V době poznamenané pandemií se navíc dát zelenou online prezentacím stává v podstatě nutností.
Webinářem blíž k zákazníkovi
Představte si, že se potenciální zákazník se o váš produkt nebo službu zajímá. Čte články na vašem webu, nebo třeba posty na LinkedInu. Ale jejich autor? Toho vlastně vůbec nezná. Je anonymní, neznámý, daleko.
Ale jak se představit, aniž byste se setkali osobně? Pozvěte jej na webinář!
Téměř naživo vás na něm uvidí, uslyší a udělá si o vás obrázek. Když bude pozitivní, máte z půlky vyhráno: můžete kout železo, dokud je žhavé, a třeba proměníte navázaný bližší vztah v osobní setkání a uzavřený obchod.
A když negativní? Nedá se svítit, půjde o dům dál. Ale tak to v byznysu prostě chodí.
You can do it!
Možná si říkáte: „Ale na tohle já nejsem…“.
Představa říkat něco v živém vysílání, a ještě se u toho nahrávat pro vás není právě příjemná. Z praxe s našimi klienty ale už víme, že vystoupit z komfortní zóny je jednodušší, než se zdá.
Webinář totiž není žádná věda. Při tomto online formátu nehrozí skákání do řeči ani hejtování. Slovo i obraz máte výhradně vy. Stejně tak jste to vy, kdo spravuje chat. Sledující nemají aktivní mikrofon ani kameru, tudíž ani možnost vyjádřit se, pokud jim to nedovolíte.
To „ nejhorší“, co se vám může stát je, že vás diváci vypnou. A když se něco nepovede? Záznam jednoduše nezveřejníte. Správnou přípravou ale i tuto možnost snížíte na minimum.
Už jste rozhodnutí, že do toho jdete? Hurá. Máme pro vás časový plán, který vám pomůže vzít přípravu webináře za ten správný konec.
Příprava webináře krok za krokem
Jaké téma webináře vybrat, jak jej promovat a jak nezapomenout na žádnou technikálii? Nejen tohle všechny je záhodno začít řešit ideálně měsíc dopředu před plánovaným datem webináře. Přípravu si můžete rozdělit na jednotlivé týdny.
První týden: vyberte téma, pozvěte hosty
- Zvolte si TÉMA. Vyberte si „sexy“ téma, které vaše zákazníky zajímá, a o kterém víte dost na to, abyste o něm dokázali 40 až 50 minut mluvit. Předpokládáme, že se téma bude týkat oboru vašeho podnikání, takže v tomto háček nebude.
- Na webu vytvořte MICROSITE. To je stránka, kterou upoutáte pozornost a pozvete lidi na webinář v určité datum a hodinu. Vyplatí se vytvořit kvalitní textaci a funkční registrační formulář.
- Vyberte SYSTÉM, přes který webinář pojede. Doporučujeme třeba Clickmeeting nebo WebinarJam. Klasické platformy jako Skype nebo Teams se neosvědčily, jejich funkce jsou často pro webinář dostačující.
- Pozvěte si na pomoc HOSTY. Ideální je, když webinář vede trojice lidí, kteří mají k tématu co říct. Proč zrovna tři? Dva z vás se postarají o prezentaci formou dialogu (vy a některý z vašich kolegů, který umí nejlépe vystupovat). Ten třetí odpovídá na chatu na dotazy sledujících.
Druhý až čtvrtý týden: promo, kostra, generálka
- Rozešlete do světa POZVÁNKY: Na microsite s registrací na webinář, kterou jste pro tento účel vytvořili, pozvěte účastníky. Buď přímo, emailem, prostřednictvím reklamy na Facebooku, LinkedInu, využijte Sales Navigator, organiku…
- Dejte webináři HLAVU A PATU. Načrtněte si časovou kostru a scénář rozhovorů. Počítejte zhruba se 40 až 50 minutami vysílání, po kterém může následovat třeba půlhodinová diskuze. Myslete na to, aby měl webinář strukturu, abyste na nic nezapomněli, ale taky neztratili pozornost diváků.
- Udělejte si jasno ve FORMÁTECH, které chcete využívat. Obraz a zvuk jsou samozřejmost, doplňte je třeba o sdílení obrazovky, prezentaci, anketu nebo kvíz. Nebojte se být interaktivní! Chcete diváky zaujmout.
- Určete si CTA (call to action). Čeho chcete webinářem dosáhnout? Chcete, aby si diváci stáhli případovou studii? Zaregistrovali se k odebírání newsletteru? Nebo si s vámi domluvili hovor či schůzku? Udělejte z toho závěrečnou anketu! Na CTA nikdy nezapomínejte. Nechcete aby váš kontakt na webináři byl poslední. Přece jen jde o byznys.
- Udělejte GENERÁLKU. Nanečisto si zkuste, jak funguje technika (video, zvuk, chat) a kolik času vám předat připravený obsah zabere. Předejdete koktání a zadrhávání při živém vysílání. Kdo je připraven, není překvapen.
Těsně před a těsně po
Jeden den před vysíláním:
- Registrovaným účastníkům rozešlete email s odkazem na živé vysílání. Dejte ho i na web a sociální sítě.
V den vysílání:
- Připojte se asi půl hodiny předem a vyzkoušejte techniku.
- Pozitivně se nalaďte a klidně si vyzkoušejte, co budete říkat úvodní dvě tři minuty.
- Průběh webináře si užijte! A dodržte to, co jste v pozvánce divákům slíbili.
Den po vysílání:
- Stáhněte si statistiky. Kolik registrovaných se skutečně připojilo, kolik z nich vydrželo až do konce a vyhodnocujte…
- Záznam webináře umístěte na web a všude na sociálních sítích roztrubte, že ho máte. Taky ho rozešlete všem, komu jste to slíbili.
- Poučte se z případných chyb, a pomalu už přemýšlejte, co vymyslíte příště. Jeden webinář totiž jaro nedělá.
Na závěr trochu statistiky z praxe…
Zaregistrovalo se na váš webinář 100 lidí? Nemusíte být nervózní z tak početného publika. Počítejte s tím, že dorazí tak půlka a nebuďte z toho zklamaní ani překvapení.
V praxi platí, že čím specializovanější téma, tím menší “odpad”. Děláte webinář o finančním poradenství? Očekávejte, že nakonec nepřijde až 65 % registrovaných. Je vaše téma speciální lis na kal v čistírnách odpadních vod? Počítat můžete až se 70 % účastí.
Webináře jsou zkrátka příjemný a účinný formát, jak si se zákazníky budovat bližší vztah.
Hledáte inspiraci pro ten svůj? Podívejte se na webináře naše a našich klientů, nebo se nám ozvěte. Přípravou webináře vás provedeme od začátku až do konce.