Taky vám v dětství vyprávěli pohádku o neposlušných kůzlátkách? Jen co zůstala bez dohledu, přestala poslouchat a málem to s nimi dopadlo špatně. S trochou nadsázky se podobné příběhy odehrávají i v životě marketingové agentury. Na klienty, kteří se s námi rozhodli spolupracovat, ale pak ohluchnou vůči všem našim radám ohledně B2B online marketingu, však nečeká vlk, ale s největší pravděpodobností neúspěch.
Zázraky na počkání a bez práce
Někteří klienti si myslí, že si najmou marketingovou agenturu, která pro zařídí všechno „na klíč“, a jim se bude sypat jedna konverze za druhou. Kontakty, poptávky, nabídky na osobní setkání… Ano, přesně zacílené marketingové strategie jsou naše práce. Ale při jejich realizaci, hlavně co se B2B firem týče, se nedostaneme nikam bez podpory „zevnitř“. Spolupráce. Na ní to celé stojí a padá.
Stejná startovní čára, jiné výsledky
A jakých kůzlátkách vlastně mluvíme? Asi před půlrokem nás ke spolupráci oslovili majitelé dvou B2B firem, které toho měly hodně společného. Obě dvě ze sektoru strojírenství, jejich zakázky se pohybovaly v řádu stovek tisíc až milionů korun, obě se orientovaly na český a slovenský trh a vybrané státy EU, tudíž cílová skupina velmi podobná. Obě dvě firmy se rozhodly využít ty stejné online nástroje pro obchodování a spolupráci.
A teď to zajímavé: Ačkoliv měly obě dvě firmy v podstatě stejné výchozí podmínky i totožný komunikační mix, jejich výsledky online? Naprosto odlišné.
Jak to vypadá u toho „poslušného“ klienta?
- Poptávky z LinkedInu i přímo z jejich webu se jen hrnou.
- Obsazuje horní příčky ve vyhledávačích Google a Seznam.
- Zákazníci se začínají ozývat i na základě kvalitního obsahu.
A jak toho dosáhli? Spolupracovali!
Majitel totiž dohlíží na to, že když už se investovalo do externího marketingového spoluhráče, musí se věci hýbat i uvnitř firmy. A tak se on i ostatní lidé z firmy podílí na tvorbě obsahu, přichází s náměty na články a případové studie, nezapomínají na optimalizaci webu, pořádají online webináře. Jsou aktivní na LinkedInu, kde čile obchodují, reagují na zprávy a starají se o vytěžování kontaktů, které jsme jim svým úsilím přihráli. Pravidelně se zajímají se o výsledky v Google Analytics, Collabimu, Ecomailu a podobných systémech. A v neposlední řadě reagují na zasílání podkladů z naší strany, spolupracují s copywritery a obchodem. Prostě radost pro obě strany a sklízení úspěchů.
A co ta „neposlušná“ kůzlátka?
- Na LinkedInu se firma nijak významně neprosadila. Majitel tvrdí, že mu „není příjemné se prezentovat“, „chlubení mu nikdy nešlo“, nebo že „nechce lidi otravovat“.
- Vyhledávače je nemají rádi, protože optimalizují web jen nárazově.
- Nulová zpětná vazba na obsah. Není moc na co reagovat, když ho tvoří jen sporadicky.
Tady je skoro všechno špatně.
Většinou nikdo z firmy (natož majitel) není k zastižení. Termíny dodání podkladů neustále posouvají, domluvené schůzky se ruší. Nová témata článků? Ta si mezi sebou jednatel a obchodní ředitel přehazují jako horký brambor. S nahodilou optimalizací a bídnou aktivitou je vyhledávače ani sociální sítě nemají rády. Na LinkedInu nechávají lidi čekat na odpověď třeba týden, a o aktivním pořádání webinářů ani nemluvě.
Jediná aktivita se odehrává jednou za měsíc na reportovacích setkáních, kde nám vše znovu odkývou, odsouhlasí, naslibují. Ale pak? Skutek utek.
Palicí po hlavě
Někteří „neposlušní“ klienti prostě ne a ne dodat obsah, bez kterého prostě hodnotný obsah sami neuplácáme. Vymámit z nich slíbené podklady stojí nespočet mailů, telefonátů a hlavně hodně ztraceného času. Zaslat fotku instalace svého výrobku? Ups, na to se stále nějak zapomíná. Podivovat se nad tím, že jejich výsledky nejsou takové, jaké si představovali, to ale většinou nezapomenou.
„Musíte mě mlátit palicí po hlavě!“
Řekl nám nedávno jeden majitel firmy, kterého copywriterky už několikátý týden uháněly kvůli novému článku na web. Tak si ale spolupráci nepředstavujeme, my přece nikoho mlátit nechceme! Očekáváte dobré výsledky? Pak berte SPOLUpráci s marketingovou agenturou jako aktivní část svého podnikání, jako příležitost prosadit se i v „nových“ médiích a respektujte, že investicí peněz to nekončí. Je potřeba nemálo času a úsilí i z vaší strany. A taky entuziasmus posouvat věci kupředu, kterým vás rádi nakazíme.
Jste B2B firma a stále ještě tápete v online marketingu? Právě teď je ta správná doba to napravit.
Pojďme se do toho opřít společně.