Zaměstnat nebo pronajmout. To je, oč tu běží.
Aktivit, které se schovají pod všeobsažné slovo marketing, je víc než dost. Ať už je totiž váš vztah k marketingu vřelý, vlažný nebo naopak záporný, jedno je zcela jisté: v dnešní době už se bez něj jednoduše neobejdete.
Kdo řeší hlavolam poprvé, ten jde většinou tou zdánlivě nejlogičtější cestou. ‚‚Zaměstnáme jednoho člověka, který zastane marketing od A do Z. Interní marketér se neztratí, když nebude mít co na práci, vždycky pro něho něco najdeme.‘‘
Opravdu?
K zamyšlení a ilustraci si vypůjčím z praxe jeden velmi častý fenomén.
Představte si firmu malé až střední velikosti, řekněme třeba e-shop, průmyslovou firmu nebo poskytovatele služeb. Do online prostoru vstupuje poslední 3 roky, často velmi zdráhavě a hlavně proto, že ‚‚se to musí‘‘. S představou, že ‚‚se to hravě zvládne‘‘ s pomocí jednoho člověka, interního marketéra, který všechny marketingové aktivity hravě zastane.
Vlastní marketér, všechny mouchy jednou ranou?
Velmi těžko.
Teoreticky se takové řešení nabízí, praxe ovšem pokulhává. Prostě jen proto, že multifunkčních marketérů, kteří prošli agenturou, mají léta praxe, potřebné zkušenosti a znalosti, je jako šafránu. Takoví lidé většinou velí marketingovému týmu ve větší firmě, nebo jsou na volné noze. Na pozici ‚‚otloukánka pro všechno‘‘ v malé nebo střední firmě je zcela jistě nenalákáte.
Právě proto zaměstnáváte většinou marketingové juniory nebo administrativně-marketingové pracovníky (eufemismus pro marketingového manažera, který nemá drive ani ambice).
Teď se prosím neurazte. Nemyslím to zle, ale v sázce je příliš mnoho vašeho času (a vašich peněz) na to, abych chodila kolem horké kaše.
Junior je v lepším případě nadšený, administrativně-marketingový pracovník není v lepším případě znechucený. (Opět si uvědomuji, že tančím na tenkém ledě, ale mluví ze mě zkušenost. Administrativců, kteří se se zápalem a chutí pustí do vod marketingu, je snad ještě míň než všeznalých markeťáků.)
Ruku na srdce – tihle lidé nemohou vystřelit váš online tam, kde ho chcete mít.
Už jsem o kus výš uvedla, že marketing je poněkud buclaté slovo a schová se toho pod něj víc než dost. Na následujících řádcích ono ‚‚víc než dost‘‘ rozvedu zcela konkrétně.
Marketing od A do Z
Marketér, který se stará o e-shop, musí zvládnout, zastat a uvést k životu:
- strategii – potenciál, odhad nákladů a tržeb, zisku, analýzu klíčových slov, publikační plány, media plány, marketingové plány, rozpočty, monitoring…
- výkon – sem se řadí Google PPC, Seznam, Facebook, Instagram, dále zbožomaty, prodejní mailing, SEO, analytika…
- brand – zde si představte pravidelný a záživný obsah dle zásad SEO, organické postování minimálně na Facebooku a Instagramu
- administrativu – podporu prodejcům, grafiku, organizaci akcí… další aktivity si doplňte sami dle potřeby
Za tohle všechno by měl být marketér zodpovědný a nejlépe vám ručit vlastní hlavou.
Má-li marketér na starost promo průmyslové firmy nebo poskytovatele služeb, vypadá jeho agenda trochu jinak, co do objemu práce se ale podoba příliš nemění. Potřebujete:
- strategii – potenciál, odhad nákladů a tržeb, zisku, analýzu klíčových slov, publikační plány, media plány, marketingové plány, rozpočty, monitoring…
- výkon – Google PPC, Seznam, SEO, newsletter, akvizici potenciálních a nových zákazníků, obsah (třeba na LinkedInu), databáze, leady, analytiku…
- brand – rovněž pravidelný a záživný obsah dle zásad SEO, organické postování pravděpodobně na LinkedInu, výjimkou ovšem není ani instagramová prezentace B2B firem
- administrativu – podporu obchodníkům, grafiku, organizaci akcí, přípravu veletrhu… další si doplňte sami
Co se stane, když na výše uvedené najmete jednoho člověka? Nejspíš za čas poznáte, že tudy cesta nevede. Váš interní marketér bude frustrovaný, protože vám nedokáže vyhovět.
Marketing nicméně potřebujete. A především potřebujete, aby fungoval.
Najímáte proto specialisty. Tady někoho a PPC, támhle někoho na sítě, mailing…
Slabiny ‚‚rozdrobeného‘‘ marketingu
Náklady rostou. Ale bohužel většinou jen ty. Externisté si ‚‚jedou svoje‘‘ a dohromady komunikují jen z donucení.
Nakonec se s hrůzou dopočítáte:
- Interní marketér solitér vás vyšel minimálně na 35.000,-, což dělá 45.000,- s odvody. Zvládá organiku, sociální sítě, jednoduchý copywriting, newsletter, organizací akcí a podporu prodeje.
- Práce na PPC v rozsahu 10 hodin a rovněž desetihodinová správa Facebooku a Instagramu si vyžádaly marketingovou pomoc zvenčí. Zrovna tak zbožomaty, kde se bavíme o 3 – 5 hodinách. Připočtěte si dvakrát měsíčně mailing, tedy 4 – 6 hodiny. Rázem máte 30 hodin, což při hodinovce 1000,- dělá 30.000,-. Spíš ale víc.
V případě průmyslové firmy nebo poskytovatele služeb může být objem práce externích marketérů ještě o něco rozsáhlejší. Copywriting, kvalitní obsah, kterým náležitě obsadíte důležitá klíčová slova, polkne zhruba 10 hodin. PPC minimálně 5 hodin. Správa LinkedIn účtu a akvizice zaberou ještě víc, zhruba 15 – 20 hodin. Spolu s mailingem jste rázem na 40 hodinách.
Sakumprásk vás interní marketér s pronajatými specialisty vyjde na 75.000,-. A ne, není to všechno. Nezapomínejte na platby třetím stranám. Google, Facebook ani nikdo jiný vám nic nedá zadarmo.
Tradá, ve vašem marketingu zahučelo 100.000,- za měsíc. A to jste se původně osypávali už při představě poloviční částky…
Vše pod jednou střechou
Vypadalo by to snad s externím marketingem jinak?
U e-shopu si ke všem výše jmenovaným kategoriím přičtěte projektové řízení. Bavíme se o zhruba pěti hodinách, kdy si s externím marketingovým manažerem sdělíte první poslední a on následně dohlíží na to, aby pravá ruka věděla, co dělá levá. Jinými slovy aby do sebe činnosti jednotlivých marketingových specialistů zapadly.
Za práci zaplatíte 45.000,-. Plus platby třetím stranám. Úsporu zde představuje rozdíl mezi platem interního marketéra a pár hodinami navíc za projektové řízení.
U průmyslové firmy nebo poskytovatele služeb se interní marketér – mluvím ze zkušenosti – většinou opravdu hodí. Koordinuje aktivity obchodníků, prodejců, připravuje grafické podklady, účastní se předváděcích akcí a veletrhů, stará se o pravidelný obsah na všech sociálních sítích a funguje jako spojka agentury a firmy. U takové osoby jsou k nezaplacení znalosti a tah na branku je vysoce ceněný. Hravě si však vystačíte s částečným úvazkem. ‚‚Zbytek‘‘ času takového člověka využijete jinde.
Celkem se tedy bavíme o 45.000,- pro externí marketingovou agenturu, 20.000,- pro interního marketingového manažera a rozpočty třetím stranám.
Ano, opět jste na 100.000,- jen to fikne.
Jeden rozdíl by tu však přece jen byl.
Máte výsledky, které jste si na začátku stanovili. Téměř nulové starosti s koordinací, projektovým řízením. Nečeká vás žádná detektivní práce na případu ‚‚marketing nefunguje‘‘ a ‚‚proč nefunguje‘‘.
Sečteno a podtrženo vás spolupráce s externím marketingem vyjde na stejné peníze jako sázka na interního marketéra. Ovšem s mnohem větším výkonem.
Dochází vám dech?
Nahodíme váš marketing společně.