E-shop raz dva, výdělky nikoliv
Dostali jste nápad na báječný výrobek? Fajn, hurá s ním na internet! Poskládáte e-shop, zaplatíte si pár reklam a peníze se jen pohrnou… Akorát že vůbec. (Ne)překvapivě to takto nefunguje. Ano, e-shop můžete postavit vcelku hravě. Existuje spousta šablon, které vás nebudou stát víc jak pár korun měsíčně. Pak ovšem přichází všechna ta ALE.
I online podnikání je o konkurenci, marži, nákladech…
- Co konkurence? Znáte ji? Co nabízí, za jaké ceny, jaké má vstupy? Proč by uživatelé měli nakoupit u vás a ne v zavedených řetězcích?
- Jakou máte marži? S 10% marží neuspějete, pokud neuděláte za měsíc milionové tržby.
- Fixní náklady i marketing něco stojí. Počítáte s tím? Skladování, práce na balení, plat skladníka, rozesílka… Nic z toho samozřejmě není zadarmo.
A co vaše produkty? Máte zákazníkům skutečně co nabídnout? Co je to „něco navíc“, které můžete dát vy a vaše konkurence ne? Drsné? Tohle bylo teprve kolečko na zahřátí.
Dobře spočítané PNO je must have
Pamatujte na to, že reklamy a práce na nich vás oberou o další procenta z rozpočtu. Neobejdete se bez dobře spočítaného PNO. Co se za těmito třemi písmeny skrývá? Je to zkratka pro podíl nákladů na obratu. Hodnota PNO vyjadřuje, kolik procent z obratu, který jste díky díky reklamě získali, bylo potřeba za reklamu zaplatit.
Agentura za vás NEudělá vše
Co je povinností marketingové agentury? Přivést uživatele k vašim ‚‚dveřím‘‘ za příznivého stavu CTR a CPC. Co se děje na e-shopu je pak zcela ve vaší režii. To vy musíte otevřít dveře (Cookies lišta, prodejní a úderná landing page…), znát svého zákazníka a naservírovat mu to, co chce, a navíc v ten pravý čas.
Konverzní poměr jde jen a jen na vaše triko. Musíte vědět CO budete prodávat, JAK to bude vypadat, KOLIK to bude stát a JAKÝM ZPŮSOBEM to dopravíte zákazníkovi. A k tomu všemu ještě počítat s ekonomickou situací uživatelů, výkyvy trhu, válkami, covidy a kdo ví, s čím ještě. A musíte na tom makat ve dne v noci (skoro).
To všechno za vás žádná marketingová agentura na světě opravdu neudělá (a věnovali jsme tomu i jeden extra článek).
Ukazování prstem vás nikam nedostane
Za odpovědnost a informace, které nemáte, tvrdě zaplatíte. Nepomůžou vám výmluvy, přehazování odpovědnosti, ukazování prstem… A dokonce vám zpravidla nepomůže ani výměna marketingové agentury. Zde se musím zastat všech agentur na světě. I když se změna marketingovky značné části neprofitujících podnikatelů jeví jako spásné řešení, agentura může udělat pouze to, co jí umožňují reklamní systémy, vyhledávače a GDPR omezení. Pokud je chyba někde jinde, můžete najímat jinou agenturu každý druhý měsíc a nestane se vůbec nic.
Tak to prosím zvažte. Opravdu máte čas, prostředky, znalosti a energii k tomu, abyste vstoupili na online trh?