Trendy online strategie 2022/23: odlište se a budujte brand
V posledních dvou letech doba covidová a s ní spojená omezení přesunula skoro veškeré dění do online prostředí. E-shopům a dalším online podnikatelům to samozřejmě nahrálo do karet: výše objednávek rostly samy od sebe, obraty stoupaly… Jenže ouha, doba, kdy bylo online podnikání doslova zlatý důl je ale ta tam. Příští měsíce nebudou snadné a do budoucna se bez promyšlené marketingové online strategie zkrátka neobejdete. Máme pro vás pár tipů, jak na ni.
Časům hojnosti zvoní hrana
Už teď víme, že lidé – jazykem nás marketingových specialistů koupěschopná populace – už teď má a do budoucna mít budou mít hlouběji do kapsy. Obchodům se prostě nebude dařit tolik, jako doposud, a e-shopy nebudou výjimkou. Nastává chvíle, kdy budete muset začít šetřit na výdajích, ukrojit ze svých dosavadních zisků a zalátat jimi díry v období současném i budoucím.
Není však potřeba zoufat (ale ani krmit se přehnaným optimismem): zcela určitě to bude přechodný stav. Nic netrvá věčně, ani šetření na výdajích. Každá krize pomine a zase nastane stagnace a pozvolný růst. Jisté však je, že období hojnosti má momentálně padla a část podnikatelů a firem se bude muset na trhu držet zuby nehty.
Kde ty loňské sněhy jsou
Online podnikání prochází výraznou proměnou už nějakou chvíli. Ale zatímco se celý minulý rok nesl ve znamení nárůstu tržeb a výdajů do reklamy, průměrných cen objednávek, konverzního poměru a snižování PNO, teď je vše jinak:
- Objem nákladu na reklamu stagnuje, nebo se zvyšuje (a očekáváme, že tento trend bude pokračovat, a to ne jen v řádu pár týdnů).
- Konverzní poměr klesá, zákazníci koukají, ale dvakrát až třikrát si rozmyslí, jestli opravdu koupí.
- A s váhavými zákazníky souvisí i nižší hodnoty objednávek.
- PNO, tedy poměr mezi náklady a tržbou, se zvyšuje. Na stejný počet objednávek je akvizicí potřeba získávat mnohem víc lidí, než dřív.
- Velký boom zažívají slevy a akce, reaktivita zde bývá až překvapivá.
- A protože placená reklama je stále dražší, přichází zlatý věk organického (neplaceného) obsahu. Dobrá zpráva pro ty, kteří z lásky ke svému produktu či službě aktivně tvořili obsah, ze kterého teď budou těžit. Na rozdíl od těch, kteří slepě „bušili“ placenou reklamu a organiku zanedbávali.
A co je na tom všem pozitivní? Vyčistí se zrno od plev. Firmy (alespoň některé) se zaměří na kvalitu produktu a služby. Každý zákazník totiž bude znamenat větší dřinu a zápřah než v dobách, kdy se bezhlavě utrácelo.
Online strategie pro vás, co to nechcete zabalit
Zaprvé, nadešel čas odlišit se! Prodávat stejné produkty za stejné marže na desítkách e-shopů se už nevyplatí. Je potřeba být jiný, najít si čas na práci se zákazníkem, na dodatečnou službu, benefit navíc. Jenom tak získáte lepší konverzní poměr a vyšší hodnoty objednávek.
Zadruhé, vymazlete svůj katalog produktů. K dokonalosti. Cokoliv méně je málo. Kategorie, název produktu, povinné parametry, zásady reklam, obrázky, texty… Doteď pro to možná nebyl důvod, teď už ho máte. A pokud nejste rovnou výrobce, zapracujte na cenotvorbě (vstupy a marže).
A protože opakování je matka moudrosti, ještě jednou musíme zmínit, že se stále častěji ke slovu dostává práce se značkou a zákazníky. Kvalitní a nápadité obsahy na webu, Facebooku, Instagramu, LinkedInu… Komunitu zákazníků si musíte umět přitáhnout, starat se o ni a udržet si ji. Jen tak vybudujete lovebrand, který jde ruku v ruce s vyššími zisky.
S online strategií vaší značky vás nenecháme ve štychu!