„Buď zkoušíte, co vám přijde pod ruku, nebo prostě víte, jak na to! A základem veškerého snažení je dobře nastavená marketingová strategie.“ Takhle vypadá moje odpověď na otázku, jak by měla marketing uchopit firma, která ho doposud moc (spíš skoro vůbec) nevyužívala.
Pokus-omyl je drahý špás a má stejné účinky a výsledky jako loterie. Jednomu z milionu to zcela určitě vyjde, ostatní jenom zaplatí. Po větších či menších částkách, ale s výsledkem nula nebo mínus. To pak není marketing, ale gambling.
Testování kanálů, to je o něco veselejší písnička
Zpravidla takovému testování předchází logická rozvaha, který z kanálů by mohl být nejefektivnější co do poměru ceny a výkonu. Stále je to dost dlouhá cesta, ale přece jen má smysl a (i když trochu vzdálený) cíl.
Třeba takový interní marketingový specialista – nemá rozsáhlé vědomosti a zkušenosti, co do schopností samozřejmě nemůže vykrýt tolik, co agentura o několika úzce zaměřených lidech, ale jeho konání má rozhodně „větší“ hlavu a patu, než náhodná palba po neviditelných cílech.
Marketingová strategie už je vážně vyšší dívčí
Největší borci či borkyně se drží marketingové strategie/plánu. Co drží, oni také průběžně vyhodnocují, co v danou chvíli funguje lépe než to ostatní. Hned zkraje sáhnou po takovém komunikačním mixu, který jejich firmě padne. Jak ale zjistit, co má ideální komunikační mix obsahovat? Inu na našem webu je k dispozici propracovaná šablona.
Nejprve je třeba si odpovědět na zásadní otázky:
- Kdo je zákazník? Jak vypadá, jaká je jeho pracovní pozice, obor, lokalita, kompetence…
- Kde hledá, když řeší svůj „problém“? Online, offline, kde jej můžete zastihnout a jak…
- Kolik zákazníků je v daném kanálů k zastižení?
- Jaký je potenciál daného kanálu? Jakou část potenciálu zastihne, za jakou cenu, s jakým úspěchem, kolik jich provede kýženou akci?
- Kolik to bude stát a co z toho? Jaký je rozpočet daného komunikačního mixu? Kolik na daném kanálu vydělá a kolik to bude stát?
Z toho „vypadne‘” nejefektivnější kanál a to, kam bude směřovat největší nasazení (síly i peněz).
A díky marketingové strategii nebo plánu firmy také ví…
- Co řeší zákazník v souvislosti s produktem/službou za otázky.
- Kde se dočká odpovědi.
- Co přesně budou každý měsíc vyvíjet za aktivity.
- Kdo ponese odpovědnost za to, aby se všechno stihlo provést v předem stanoveném termínu.
- Kolik to bude stát za měsíc nebo kvartál.
- Jakých výsledků chce firma dosahovat a od kdy.
- Co je dobrý a co špatný výsledek.
- Jaká bude následovat reakce na dobrý/špatný výsledek.
A tak podobně…
Není toho rozhodně málo, ale je to potřeba. Tedy pokud to se zviditelněním firmy na trhu myslíte vážně. To díky marketingové strategii budete vždycky vědět, kudy a kam.