Tak jo, chatboty nám začaly pomáhat tvořit texty. Umí to a my to s nimi umíme taky. Rozhodně je lepší než rezavým drátem do oka. A nejen to. Je to ještě lepší!
Víte, co chcete sdělit, ale nevíte jak?
Texty vygenerované chatbotem mají hlavu, patu i smysl, informačně nejsou plytké. Rozhodně je to dobrá pomoc, když víte, co chcete sdělit, ale nevíte, kde a jak začít. Než abyste se dvě hodiny trápili, požádáte chatbot o nápovědu. A on vám vyplivne ucelený text, který vás nakopne v tom nejlepším smyslu slova! Tedy pokud to s ním umíte.
S chatbotem / AI copywriterem je to totiž jako s jakýmkoliv jiným nástrojem. Pokud do mixéru dáte správné ingredience, ve správném pořadí a stisknete to správné tlačítko, umíchá vám skvělé těsto. A když ne… prostě něco umíchá, ale nebude to ono. Stejně tak ChatGPT. Umí toho hodně, ale bez správných přísad to bude nemastné a neslané. A těmi přísadami je vaše know-how.
Texty z pera AI mají svá ALE, ne že ne
Jestli jste si mysleli, že zapnete chatbota, poručíte mu (nebo poprosíte, záleží na osobních preferencích), ať vám vyčaruje skvostný článek na blog o OEE nebo post o novém modelu tepelného čerpadla a do minuty budete mít hotovo, tak chyba lávky. Pravděpodobně vám vyplivne informačně hodnotný text (pokud se správně zeptáte a nasypete mu do virtuální hlavičky dost informací o vašem produktu/službě na to, aby vám nezopakoval přesně to, co těm deseti před vámi), ale emoce… ty budete hledat marně.
Ti ostřílenější můžou namítnout, že stačí specifikovat tone of voice. Ale i ten rozjuchaný výsledek se spoustou emotikon (na to je expert Deeply) je pořád jaksi jalový. Což je (alespoň na nějakou dobu) přesně ten důvod, proč se copywriteři nemusí hromadně bát a skupinově rekvalifikovat. Osobnost pisatele prostě zastoupit neumí ani ten nejpromakanější chatbot.
Sice si občas vymýšlí, ale aspoň o svých slabinách ví
Onu emoční chudobu mi při znal i sám chatbot v textu, který jsem si na tohle téma nechala vygenerovat.
„Zdá se, že chatboti jsou novou vlnou v digitálním světě. Pokud potřebujete napsat text rychle a efektivně, může chatbot být užitečným pomocníkem. Nicméně, jedna věc, která se může ztratit při použití chatbotů, je osobnost a emoce pisatele.
Je sice pravda, že chatboti mohou produkovat krásné a precizní texty, ale většinou chybí lidský dotek, který textu dodává osobnost. Když píšeme ručně, používáme specifické výrazy a emoce, které podtrhují naši osobnost a styl. S chatbotem však získáte jen strojově generovaný text, který chybí tuto lidskou přidanou hodnotu.“
Texty generované chatboty: Co na ně říkají vyhledávače a jak ovlivňují SEO?
Jedna z nejdůležitějších pouček copywritera zní: pište pro lidi. Ale potencionální zákazníci se k obsahu na webu nedostanou, když bude ležet kdesi na šedesáté pozici na Googlu. A i když vyhledávače obecně neřeší (alespoň zatím), jestli texty generoval chatbot nebo psal člověk, vyhledávací algoritmy analyzují obsah stránky i z hlediska originality, SEO a relevance pro dané vyhledávací dotazy.
A pokud si tři firmy nechají vygenerovat produktový popisek nebo blogový článek na stejné téma (bez toho, aby zadaly kontext a robota nabreefovaly), výsledky budou velmi podobné. Tudíž je vyhledávače mohou vyhodnotit jako nekvalitní a vy si spíš uškodíte, než pomůžete.
AI copywriter je šikovný nástroj, ale copywritera nenahradí
Takže ve zkratce: chatbot je super pomocník, copywritera ale nenahradí a psaní jako řemeslo rozhodně není mrtvé. Naopak.
Pokud chcete, aby vaše texty měly osobnost a emoce, můžete zvážit najmutí skutečného pisatele. Tento zkušený profesionál vám vytvoří nejen přesný a strukturovaný text, ale najdete v něm vaše osobní nápady a emoce.