O tom, že bez marketingu to dnes nejde, už většina majitelů firem nepochybuje. Když si ale uvědomí, že budou muset do této disciplíny „obout”, následuje obava: „A kdo to bude proboha dělat?” Možností je hned několik.
Podle našich zkušeností se marketing ve firmách v drtivé většině případů řeší jedním ze 4 scénářů. Každý může fungovat, když se uchopí správně. My jsme je seřadili od nejméně úspěšného po nejúspěšnější.
1. Interní marketér – solitér
Osamělá, ale samostatná osoba, někdy pracující ve stylu „sama proti všem”. Většinou žena, která s neutuchajícím elánem samostatně studuje, co marketing v současné době nabízí, a testuje různé možnosti. V tomto případě je často marketingová strategie pojata nekomplexně, málokdy existuje marketingový plán a s tím spojené cíle a cesta k jejich dosažení. Na čísla se moc nehraje a jede se mnohdy dle pocitů nebo postoje „dělají to všichni” (ale jenom nám to nefunguje). Interní marketér funguje většinou na celý nebo mírně zkrácený úvazek (výdaje 50–65 000 Kč ve mzdě a odvodech) a snaží se obsáhnout veškeré činnosti z komunikačního mixu. Často dostává k práci marketéra i další nesouvisející úkoly a mění se v „holku pro všechno”.
2. Interní marketér a specialisté
Stále osamělá, leč poučená osoba, která ví, že nemůže stoprocentně obsáhnout všechny marketingové aktivity, a prosadí si spolupráci s jednotlivými marketingovými specialisty – např. odborníky na SEO, LinkedIn nebo PPC. Jsou vidět snahy o plánování aktivit, nicméně stále se moc neví o tom, co by „TO” mělo přinést a kdy. Interní marketér funguje většinou na celý nebo mírně zkrácený úvazek (bratru 50–65 000 Kč ve mzdě a odvodech) a k tomu se platím každému specialistovi cca 5 –10 000 Kč měsíc.
3. Externí marketingová agentura – solitér
Interní marketér ve firmě nikdy nebyl nebo byl odejit, protože „nic nepřinášel”. Na jeho místo nastupuje marketingová agentura, nastavuje celý marketingový plán a koordinuje více měně výkonnostní marketingové aktivity. Ostatní nevykonnostní marketingové aktivity leží na bedrech někoho z firmy. Výše agenturní odměny za kompletní B2B komunikační mix se pohybuje mezi 35–45 000 Kč měsíc podle požadavků a potřeb dané společnosti.
4. Externí agentura s interním marketérem
Za nás ta nejlepší kombinace: marketingová agentura nastavuje, koordinuje strategii a plán a realizuje především výkonností aktivity. Interní marketér na částečný úvazek je spojkou mezi agenturou a firmou (obchodníky, vedením) a realizuje potřebné, ale nevýkonnostní aktivity (tiskoviny, obchodní materiály, správu webu, organizaci akcí pro zákazníky atp.)
Výše agenturní odměny za kompletní B2B komunikační mix se pohybuje mezi 35–45 000 Kč měsíc plus interní marketér na zkrácený úvazek 15–20 000 Kč.
Sami vidíte, že kombinace marketingové agentury a interního zaměstnance vychází finančně téměř identicky jako interní marketér, ale velkou výhodou je, že je zaměřena na výkon, ne na počet odpracovaných hodin. Za stejnou cenu mám ve firmě výkonnostní specialisty i koordinátora zevnitř. A to se vyplatí.
Dochází vám dech?
Nahodíme váš marketing společně.