„Nestíháte? Delegujte! Nechce se vám to dělat? Delegujte!“ Tahle mantra zní skvěle, ale pokud jste se už někdy pokoušeli delegovat své marketingové aktivity, možná jste narazili na několik překážek. Delegování je často vykreslováno jako kouzelný nástroj, který vám ušetří čas, energii a zlepší výsledky. To všechno je samozřejmě pravda, realita ale může být o něco složitější.
První fáze delegování: volné ruce? Ale kdeže
Když se rozhodnete delegovat marketing, připravte se na to, že první měsíc nebo dva mohou být lehce náročnější. Místo toho, abyste měli více volného času, zjistíte, že ho máte ještě méně. Proč? Protože teprve předáváte otěže – vysvětlujete, učíte a nastavujete procesy. Toto období se může zdát jako očistec, kde se vaše úroveň stresu zvýší, než se začne snižovat.
Vyhráno nemáte ani ve chvíli, kdy místo zaučování nové marketingové posily najmete ostřílenou marketingovou agenturu. Ta sice už přesně ví, co a jak, stejně vám ale v začátcích vezme hodiny času. Profesionály bude zajímat všechno možné: jak jste to dělali dosud, jaké to mělo výsledky, co čekáte od spolupráce, možná budou chtít měnit web, rozhodně budou potřebovat někoho, kdo jim bude předávat informace o dění ve firmě a podklady pro obsah na sítě nebo firemní blog.
Druhá fáze: Od očistce k rovnováze
Našli jste si marketingovou posilu a první, předávací fáze je za vámi? Skvělé, to nejtěžší máte za sebou. Po intenzivním měsíci až dvou nastává klidnější období. Už tolik nevysvětlujete a nepředáváte, ale stále dohlížíte na průběh spolupráce, ladíte komunikaci i vzájemné představy, upravujete detaily a řešíte nejasnosti na obou stranách. Vydržte, hladký průběh už je na dohled!
Třetí fáze: Uvolněte se, přichází výsledky
Po půl roce byste měli začít pociťovat první výsledky. Vy máte volné ruce a marketing konečně nese ovoce. Vaše marketingové aktivity běží, aniž byste na ně museli neustále dohlížet. Ano, stále se po vás chce určité zapojení, ale už se můžete spolehnout, že se věci nezhroutí, pokud na chvíli vypnete. Máte totiž s marketéry plán B. Může to být pověřený kolega nebo podklady připravené na dva měsíce dopředu.
Důvěřuj, ale prověřuj
Delegování marketingu v B2B prostředí není o tom, že úplně přestanete sledovat, co se děje. Naopak, musíte najít rovnováhu mezi tím, jak kontrolovat výsledky a jak nechat svůj tým pracovat samostatně.
Tipy, jak úspěšně delegovat marketing v B2B:
- Vyberte správný tým nebo partnera: Pokud delegujete interně, vyberte ty správné lidi. Pokud externě, vyberte spolehlivého marketingového partnera, který rozumí svému i vašemu oboru.
- Stanovte jasné cíle a očekávání: Jasně definujte, čeho chcete dosáhnout, a zajistěte, že to váš tým chápe.
- Poskytněte potřebné zdroje: Dejte svému týmu přístup ke všem informacím a nástrojům, které potřebují k úspěšnému výkonu.
- Pravidelně komunikujte a monitorujte: I když delegujete, nezapomeňte pravidelně kontrolovat postup a dávat zpětnou vazbu.
Konečný výsledek? Výsledky, čas a dobrá nálada
Delegování marketingu není snadné a určitě to není rychlá cesta. Ale pokud vydržíte a projdete všemi fázemi, můžete se těšit na lepší výsledky, více času na strategické nebo jiné záležitosti a nakonec i lepší náladu.
Hledáte agenturu, která vám uvolní ruce?
Ozvěte se třeba hned. Rádi vám pomůžeme!