Jednotlivců statisíce. Společností tisícovky. Malou a střední firmu, aby jeden pohledal
LinkedIn je nazýván profesní sociální sítí a počet registrovaných osob v České republice se pohybuje ve statisících. Přes jednu pětinu z nich tvoří manažeři, vedoucí pracovníci a ředitelé firem.
Podívejte se, co je to vlastně LinkedIn.
Osobní profily
LinkedIn je využíván zejména jednotlivci k zviditelnění profesních úspěchů v podobě on-line profilů (profesních životopisů), k získávání referencí a doporučení svých dovedností a schopností, k navazování osobních či obchodních kontaktů či aktivnímu hledání práce. Je to jenom moje domněnka, ale systematicky k obchodním účelům se svým profilem pracuje málokdo. Samozřejmě vyjma pracovníkům personálních agentur.
Stránky společnosti
Pole firemní profilů orají zejména velké korporace. Řádově tisíce společností má vytvořen profil společnosti. Soustavné a promyšlené komunikaci se věnuje zlomek z nich. A menší a střední firmy? Ty se na LinkedIn moc nehrnou. Možná z nevědomosti, z nedostatku času či příležitostí…
Personální agentury
Dalšími uživateli, jsou zmiňované personální agentury. V džungli profilů filtrují vhodné kandidáty na pracovní pozice.
Skupiny LinkedIn
Jako každá jiná sociální síť, vybízí a poskytuje skvělý prostor pro budování profesních sdružení, komunit…. Česká sociální siť poskytuje prostor dvěma tisícovkám skupin.
Co je to firemní stránka na LinkedInu
Homepage společnosti na LinkedInu. Základna, se kterou pracují obchodníci, marketéři či personalisté společnosti. K budování image, získávání nových kontaktů či nových zaměstnanců. Další kanál komunikace. Nástroj, kterému je nutné věnovat dostatek času, jinak se nic převratného nestane. Nástroj bez komunikace je jako hrnek bez čaje. Máte ho na stole, ale žízeň vám neuhasí.
Za hodinu je hotovo. Založení firemní stránky
Je vcelku jednoduché, zvládne každý z vás. Budete potřebovat kvalitní fotografie, logo a kvalitní texty. Zabere hodinu vašeho času.
Úvodní fotografie
Nachystejte si nejlépe 2 – 3 fotky, vystihující vaši společnost, produkty, projekty….. Můžete je dle potřeby měnit. O velikosti 646 x 220 pxl.
Produktové stránky
Pokud chcete vyzdvihnout vaše top produkty, služby, reference… Je možné použít samostatné produktové stránky. Maximálně však 10. Rozmýšlejte pečlivě, nač je využít a jaké obsahy a obrázky vložit, protože někdy je s jejich odstraňováním velká potíž.
Čeština či angličtina
Jste-li tuzemským hráčem volte jako výchozí češtinu. Pro zahraniční expanzi máte na výběr anglický jazyk.
Informace o společnosti
Jasně, stručně, výstižně a s tím správným švihem ukažte světu co umíte, s čím umíte pomoci, co jste dokázali, s kým byste rádi spolupracovali…
Propojení s skupinami
Pro lepší využití a dohledatelnost stránky se propojte se skupinami, které jsou pro vás obchodně zajímavé. S těmi, které sdružují vaše potenciální klienty nebo experty z oboru. Primárně však musíte být členem vy (jednotlivec) nebo jiný správce. Poté se můžete propojit.
Záložka kariéra
Pokud jste personální agentura nebo uvažujete o náboru nových kolegů prostřednictvím LinkedInu, zřiďte si záložku Kariéra. Počítejte s platbou a ne malou. Na výběr je 30 denní zveřejnění pozice nebo balíčky 5 – 10 volných pozic. Cena se pohybuje od 90 – 140 EUR. Jelikož je LinkedIn velkým lovným rybníkem pro personálním agentury, dá se předpokládat, že tato služba velmi dobře funguje.
Jen ať se proboha něco děje. Aneb obsah je král
Jak už jsem zmiňovala. Nepleťte si komunikaci s vytvořením nástroje. Samotný nástroj vám nové zákazníky nezaručí. Smysluplná a soustavná komunikace ano. Tedy. Obsah je král! Bez něj se na to vykašlete a jděte dělat něco, co vás těší.
Obsah, obsah a zase obsah
Proč stránku zakládáte? K jakému účelu? Koho chcete oslovit? Jsou tito lidé na LinkedInu? A co očekávají? Můžete jim nabídnout to, co hledají? Můžete ji pomoci? (záměrně říkám pomoci ne prodati) Jste schopni a ochotni pravidelně pomáhat nikoliv jen prodávat? (čekají vás tvorby tuny článků, návodů, názorů, diskusí, videí, webinářů…..a jiné formy interakce a vzbuzení zájmu). Pokud je vše růžové, tak se směle pusťte do práce. Představte si typického zákazníka z LinkedInu a nabídněte mu vaši komunikační nit. Mluvte s ním, pište, diskutujte, setkávejte, dávejte a poté až prodávejte.
Frekvence a zodpovědnost
Rozmyslete si, kdo je zodpovědný za komunikaci. A kolik času vám komunikace zabere. Obrňte se trpělivostí a výsledky průběžně vyhodnocujte. Pokud vám nic nepřináší (i přes vaši maximální komunikační obsah), vrhněte se jinam nebo se poraďte.
Aktualizace
Věřím, že pokud jste se rozhodli na LinkedIn vstoupit, obsahy ani investice určitého času pro vás nejsou problém. Veškerý připravený obsah sdílejte formou aktualizací na firemním profilu. Můžete sdílet články z vašeho blogu. Návody. Pozvánky na akci či jiné události. Novinky z oboru. Nové produkty a služby. Vaše úspěchy (projekty, vítězství v soutěžích, ocenění). Odkazy na články v médiích, videa. Volné pozice (neplacené odkazy na ně). Prostě vše, co vaše cílová skupina ocení. Nezapomeňte vždy na výzvu.Pobídněte k diskusi, ke sdílení, k setkání…. Či jiné akci.
Obr. Místo pro vložení aktualizace. Firemní stránka LinkedIn.
Obr. Tvorba aktualizace. Firemní stránka LinkedIn.
Obsah správným lidem
Obsah je na světě. Pěkně si hoví na vaší firemní stránce. Vy jej však potřebujete vypustit ven. Do náruče (či do profilů) svých stávajících či potenciálních zákazníků. Máte tři možnosti:
- Sdílení „followery“
- Sponzorování aktualizace
- E-mailem
Sdílení „followery“
Požádejte členy stránky (followery) o sdílení či „like“ příspěvku. Zobrazí se na homepage jejich osobních profilů. A tím pádem všem jejich obchodním kontaktům s nimiž jsou propojeni. Můžete začít u sebe nebo požádat své kolegy. Můžete začít u sebe a požádat i své kolegy, kteří jsou „followery“ stránky.
Obr. Sdílení příspěvku followery. Firemní stránka LinkedIn.
Sponzorování aktualizace
Tvorba reklamy či sponzorování aktualizace je pro mne velkou neznámou. Společnosti ji určitě využívají, nicméně zatím s mizivými výsledky. Nesetkala jsem se s více názory, které by reklamě dali jednoznačně zelenou. Možnost tu ale je. Posouzení nechám na vás. K danému příspěvku vytvořte buď reklamu (obrázek, video, text) a to pro danou cílovou skupinu. Nebo sponzorujte daný obsah pro širší cílovou skupinu. Vyberte cenu za proklik, cenu za tisíc zobrazení nebo nastavte denní rozpočet. Min. cena za proklik jsou 2 EUR a min. denní rozpočet je 10 EUR.
Sdílení e-mailem
Využíváte-li pravidelný e-mailing, zahrňte LinkedIn i do něj.
Políčeno na získávání nových členů
Zaměstnanci jsou dobrý základ
Udělejte ze zaměstnanců své první followery. Požádejte ty z nich, kteří jsou v kontaktu se stávajícími či potenciálními klienty. Ty zase požádají oni.
Nadšený follwer šíří dál. A rád.
Je-li stránka obsahově zajímavá a přináší členům stránky významné a užitečné informace. Živě diskutují a zapojují se. Využívají výhod, které poskytujete…Nebojte se a vyzvěte je k doporučení vaší stránky. Jejich kontaktům. Těm, kterým potřebujete.
Členové skupiny budou i vaši členové.
Staňte se členy odborných skupin jež vás zajímají a účastněte se hojně diskusí. Vyvolávejte diskuse. Sdílejte. Nebo. Vytvořte skupinu vlastní a nechte vaši společnost vystupovat v roli experta.
Odkazujte na firemní stránku
Na webových stránkách společnosti. Na vizitkách. V patičce e-mailu. V tištěných i online materiálech (nabídky, hlavičkový papír). Kdekoliv jste vy a vaše firma.
Nadchněte zákazníky, partnery i dodavatele
Dejte vědět stávajícím zákazníkům, partnerům, dodavatelům, že vás najdou nově na LinkedInu. Sdělte jim, co pro ně chystáte. Nadchněte je. Ukažte jim jednoznačný užitek (obsah a komunikační strategii máte již vytvořenu) a poté vyzvěte ke spojení. Využijte k tomu e-mailové sdělení. Pozvěte je na osobním setkání. Na vaší webové stránce v propagačním materiálech. Jejich kontakty budou i vašimi.
Využijte osobního profilu.
Osobní profil na LinkedInu je velice tvárná a živá záležitost. Skvělá příležitost k přímému oslovení a výzvou k připojení. To firemní stránce chybí. Využijte tuto příležitost a vyzvěte své stálé i nové kontakty k následování firemní stránky. Důvěřují vám.
Reklama
Reklamou můžete oslovit specifické okruhy zákazníků. Filtrujte dle společností, které vás zajímají, dle lokality, oboru, dovedností….Stačí si vybrat. Můžete tak oslovit influencry (lidé, který ovlivňují svými názory ostatní) a navíc oslovíte jen ty, které skutečně oslovit chcete. A za to si zaplatíte.
Shrnutí
- Profesní sociální siť. Vhodná pro B2B. A dokonce i pro malé a střední firmy.
Firemní stránka
- Úvodní fotografie
- Obsah
- Produktové stránky
- Členství ve skupinách
- Kariéra
- Čeština či angličtina
Obsah je král
- Stanovte cílové skupiny
- Zamyslete, co je zajímá
- Vytvořte obsahy
- Vytvořte soustavnou komunikaci
- Určete odpovědnou osobu a frekvenci komunikace
Obsah správným lidem
- Vyzvěte folowery
- Sponzorujte aktualizaci
- Sdílejte e-mailem
Hon na členy
- Zaměstnanci jsou dobrý základ
- Nadchněte zákazníky, partnery i dodavatele
- Nadšený follwer šíří dál. A rád
- Využijte osobního profilu
- Členové skupiny budou i vaši členové
- Odkazujte na firemní stránky
- Reklama