Komu fandí vyhledávače

Sledovali jste někdy, jak to dělá vaše konkurence? Možná se zasmějete, protože jasně víte, že na druhém konci ulice je Franta, který prodává stejné nářadí, ale o internetu nikdy neslyšel. Že v nákupním středisku za rohem je malinký obchod s bioprodukty konkurenční značky, nebo že stejný typ cvičení jako vy nabízí jen jedna posilovna a ta je na druhém konci města. Takže jste vlastně úplně v klidu…

Co vám ale uniká je, že specializovaná prodejna na výpadovce nabízí 500 druhů nářadí od různých výrobců, že ten malý krámek v nákupním středisku realizuje většinu obchodů přes “promakaný” eshop, a že každá “sportuchtivá” žena si může vyzkoušet novou posilovnu s profi trenérem na městském bazénu.

Zamysleli jste se někdy nad skutečnou konkurencí očima zákazníka?

Kdo mi leze do zelí

Konkurenci můžeme rozdělit na přímou a nepřímou. Přímý konkurent nabízí stejné zboží či služby, cílí na stejného zákazníka. Pro nepřímého konkurenta je váš produkt či služba pouze okrajovou nebo doplňkovou záležitostí. I tak se řadí mezi vaše konkurenty, protože dokáže ulovit “vašeho” zákazníka.

Jak jste na tom v on-linu?

Jakou máte na konkurenci na internetu? Je silná? Co musíte udělat pro to, abyste je dohnali a dokonce i porazili ve vyhledávačích? Jaká bude vaše strategie?

Zjistěte, na jaká klíčová slova cílí, jak rozsáhlý web má, případně jak silný má odkazový profil. A rozhodněte se. Na kterých klíčových slovech postavíte svůj web? Jestli vůbec a jak vybudujete svou pavoučí síť zpětných odkazů?

Kdo hledá, najde

Analýzu klíčových slov již máte v kapse. Teď si ji vezměte k ruce. Vyberte slova, která nejlépe specifikují vaši činnost a zadejte je postupně do vyhledávačů (google, seznam). Postupně projděte prvních 5-10 odkazů. Zapište si je do excelu, wordu či poznámkového bloku. Takto projděte 15-25 klíčových slov (dle typu podnikání a množství adekvátních slov). Výsledky si zapište. Nesoustřeďte se jen na přímou konkurenci. Hledejte i mezi těmi, pro něž je váš produkt pouze okrajovou záležitostí. Jejich stránky mohou být zajímavým zdrojem inspirace pro vaši prezentaci či způsob komunikace.

Rivalové na online trhu

Z vašeho seznamu “vypadnou” vaši největší online konkurenti. Jsou to právě Ti, kteří se zobrazují na vámi zvolená klíčová slova opakovaně. Jejich webové stránky nabízí “váš produkt/vaši službu”. Těmto vybraným se podívejte “na zoubek”.

Tipy:

  • Vyzkoušejte i longtaily. Občas jsou zajímavými klíčovými slovy. Nejsou tak konkurenční a přilákají s velkou pravděpodobností zákazníka, který dokončí “nákup”/akci/konverzi.
  • Vynechte první tři odkazy a postranní boxy. Jedná se o placenou reklamu nikoliv přirozeného konkurenta.
  • Analyzujte pouze konkurenty, kteří jsou ve vyhledávání před vámi. Nemá smysl inspirovat se někým, jehož webová prezentace je horší než ta vaše.

Analýza onpage faktorů

Už víte, kdo vám “leze do zelí”. Abyste konkurenta lépe poznali, projděte si jeho webovou prezentaci a opět si vše zaznamenejte.

Hájedna, Hádvě,…

Projděte si všechny stránky konkurence a u těch stránek, které souvisí s vaším produktem či službou, si vypište klíčová slova, která vás prostě nenapadla. Soustřeďte se na titulek, H1, H2 i perex. Sledujte struktur webu a jeho členění.

Běžte do kódu

Meta tagy (title, description) dnes již nemají sílu jako dřív, můžete podle nich ale vysledovat, na jaká klíčová slova konkurence cílí. Klikněte pravým tlačítkem na myši – dejte “zobrazit zdrojový kód stránky”. “Ctrl+F” vám pomůže rychle najít co vás zajímá.

Nechte se inspirovat

Komunikuje váš konkurent se zákazníkem pravidelně formou článků v blogu? Láká potenciální kupující na obrázky či videa? Má web prošpikovaný akcemi? Napište si pár poznámek, bude se to hodit. Berte tyto poznámky jen jako zdroj nápadů. Nekopírujte, buďte originální!

Konkurenci už znáte, klíčová slova taky

Našli jste nějaká nová, zajímavá slova? Doplňte je do své analýzy klíčových slov. Pokud využíváte nástroj Collabim, v placené verzi máte možnost vidět (v sekci “konkurence”) na jaké pozici se nacházíte v rámci klíčového slova oproti svým rivalům. I podle toho se můžete rozhodnout, za jaká klíčová slova má smysl bojovat.

Zaměřeno na off-page faktory

Jsou to prvky, které nejsou součástí internetové stránky a nelze je jednoduše měnit. Rozhodují o autoritě domény/stránek a mají významný vliv na pozornost vyhledávačů.

O autoritě rozhoduje více faktorů:

  • stáří
  • rozsah
  • zpětné odkazy
  • aktualizace (u stránek)

Být starý se vyplatí

Čím starší, tím lepší. U www stránek i u francouzského vína tohle prostě platí. Čím delší historie, tím větší náskok konkurent má. Kolik svíček na svém narozeninovém dortu stránka má, zjistíte jednoduše díky několika aplikacím.

Datum registrace stránky:

Na velikosti prostě záleží…

Čím více stránek web má, tím lépe může na zákazníka klíčovými slovy cílit. Pokud využíváte nástroje Seznam Webmaster a Google Search Console, máte přesné informace o počtu indexovaných stran v daném vyhledávači.

Nemáte-li tyto nástroje, využijte operátor “site”:

Google

Do vyhledávače vložte “site:www.nazevstranky.cz”. Vyhledávač zobrazí počet indexovaných stránek na dané doméně.

Seznam

Od roku 2017 již nelze zjistit počet indexovaných stran v Seznamu pouhým zadáním operátoru “site:” Existují však 2 řešení jak tento údaj zjistit. Pomocí bookmarkletu nebo pomocí RSS XML formátu(v Chromu).

  • Do vyhledávače zadejte “site:www.nazevstranky.cz“, poté, co se zobrazí výsledek, přidejte do url na konec “&format=rss”.

  • Instalace bookmarkeltu od Collabimu – postup najdete zde.

http://ja.collabim.com/bookmarklet-pro-rychle-zjisteni-poctu-vysledku/

Populání hvězda nebo šedá myš?

Popularitu webu určuje především množství zpětných odkazů. Důležitá je nejen jejich kvantita, ale hlavně kvalita. Roli hraje například relevance odkazující stránky, tématická příbuznost webu, stáří odkazu, jeho umístění na stránce, anchor text (text odkazu) i text v jeho nejbližším okolí a mnohé další.

Získat KVALITNÍ odkazy je složité nebo často drahé.

Linkbuilding a konkurence

Pro hloubkovou analýzu zpětných odkazů konkurence můžete využít hned několik nástrojů. Všechny vám v placené verzi nabídnou mnoho dat a možností porovnávat vlastní stránky s konkurencí.

Mezi nejznámější patří Majestic, Ahrefs, Moz, SEO SpyGlass.

Dobré odkazy za pusu? Těžko

Chcete-li získat kvalitní odkazy, využijte služeb SEO agentury. Věnuje se odkazování naplno, proto přesně ví, který odkaz vám přinese nejlepší výsledky. To vše pod hlavičkou zákonů a bez ohrožení penalizacemi vyhledávačů. Nevýhodou je samozřejmě cena.

Pokud si investici do Linkbuildingu nemůžete dovolit, máme pro vás jeden tip. Věnujte svým stránkám péči. Aktualizujte je a plňte kvalitním obsahem. Autoritu domény a stránek postupně zlepšíte precizním obsahovým marketingem. Chce to čas a výdrž, ale vyhledávač vás za tuto snahu odmění svou pozorností.

Jana Eckhardtová

15. 10. 2017

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

Využíváte databáze a leady naplno? Malá marketingová Využíváte databáze a leady naplno? - ‚‚Z 1500 návštěvníků webu jsme dostali kontakt na 300 firem, 25 z nich se na web opakovaně vrátilo, takže jsme… přečíst článek
Pište copy a SEO zároveň Dvě mouchy jednou ranou aneb jak trefit copy a SEO zároveň - Co můžete udělat proto, aby vaše texty byly nejen čtivé, ale také čtené? Dopřát jim něco málo (nebo spíš něco… přečíst článek
Ego B2B marketingu je malé, ale roste! - Sledovat trendy je jedna věc, účastnit se jich přímo je věc druhá. V B2B marketingu se pořád nabízí spousta možností,… přečíst článek
Linkbuilding - podoby zpětných odkazů | malá MARKETINGOVÁ Linkbuilding – podoby zpětných odkazů - Vybudovat silný odkazový profil není hračka. Chce to čas, chuť a sem tam i trochu peněz. Odkazy při linkbuildingu mohou… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.