Malá marketingová se orientuje na B2B Marketing, to není žádné tajemství. Proč to děláme, jak to děláme a proč nám to čas od času s některým klientem nevyjde?
Děláme to, co umíme nejlépe
80 % našich klientů tvoří B2B firmy, zbytek e-shopy. Proč zrovna tak? Protože s B2B Marketingem máme nejvíc zkušeností, víme, jak to v něm chodí, jak sledovat a testovat nové kanály komunikace marketingu a obchodu. A popravdě řečeno, také proto, že většina agentur jede čistě ‚‚jen‘‘ výkonnostní B2C marketing.
V B2B je to trošku jinak. Výkon je fajn a žádoucí, ale sám o sobě nestačí. Jak už jsme totiž mnohokrát zdůrazňovali, většina uskutečněných zakázek je zde výsledkem spolupráce marketingového a obchodního oddělení.
Funkční B2B Marketing? Sami to nezvládneme
Pokud oddělení nespolupracují – nebo v nejhorším případě stojí nesmyslně proti sobě – může jeden nebo druhý klikovat na uších… a obchody stejně netáhnou.
Naopak, když táhne marketing a obchod za jeden provaz, zelení se. Vůbec nejlépe se nám osvědčila spolupráce v podobě obchodní oddělení + interní marketér + my. Renesančních marketérů je totiž jako šafránu, takže výkonnostní část reklamy se hodí svěřit právě agentuře. Interní marketér může chodit s nápady, dodávat podklady, dohlížet na hladký průběh komunikačního toku mezi všemi zúčastněnými a tak dále. Poměr cena/výkon je mimořádně příznivý.
Teorie versus praxe
Takhle černé na bílém to vypadá mimořádně efektně a chytře, což? Teorie vypadá téměř fantasticky, praxe občas klopýtne. Samozřejmě i u nás. Dávám letmo nahlédnout do statistik loňského roku.
2022 se dá shrnout takto: 82 % spoluprací bylo úspěšných. Plus mínus 8 z 10 klientů, s kterými jsme navázali spolupráci, s námi zůstalo a přeneslo se do dalšího roku. Protože jsme přinesli výsledky, které dávali oběma stranám smysl.
Proč to občas nefunguje
Zhruba 6 z 10 případů, kdy jsme se dohodli na ukončení spolupráce, bylo o nesoučinnosti. Horko těžko jsme se dostávali k podkladům, kvůli čemuž byly naše aktivity roztříštěné. A B2B Marketing pak prostě nefungoval. U několika firem jsme díky A/B testování došli ke zjištění, že cílová skupina je tak úzce specializovaná, že největší přínos pro firmu má osobní kontakt přes obchodníka. Nástroje ‚‚hromadného zásahu‘‘ v těchto případech nepřinášely optimální výsledky a nepřinesly by je ani kdykoliv později. A tak jsme si popřáli štěstí a šli každý svou cestou dál.
Všechno se vyvíjí, my taky, takže hledáme způsoby, jak úspěšnost v B2B Marketingu o pár procent posunout. Za krátkou dobu můžu myslím kladně hodnotit nový paušální systém. Klient ví, co musí stůj co stůj dodat, protože faktura dorazí tak jako tak. My víme, co musíme splnit, protože dohoda je pevně daná. Snad mi to nadšení vydrží, zatím to vidím velmi nadějně.
Potřebujete nakopnout byznys a svatosvatě slibujete, že budete dodávat podklady?