Marketingová komunikace není až tak složitá disciplína. Má své nástroje, zákonitosti a vyžaduje zcela zdravý selský rozum. Po několika letech praxe se veškerý úspěch marketingové komunikace smrskne do stanovení dobré marketingové strategie a jediného velkého (mnohdy nepřekonatelného) problému, který velkou většinu malých a středních firem katapultuje do role outsidera. Ta potíž má jméno vytrvalost, důslednost a systematičnost v realizaci marketingové komunikace a jejím zpětném vyhodnocování.
Problém není v navržení správných cílových skupin, komunikačních kanálů, obsahů, monitoringu, ale v prachsprostém nedodržování dohod a termínů.
Bez vás to nepůjde
Může vám přijít na mysl, že pokud si najmete externího dodavatele marketingové komunikace, není přece důvod k vaší pravidelné spoluúčasti.
Ale opak je pravdou a vy si to většinou uvědomujete. Chápete, že:
- jste nositelem know-how,
- se svými zákazníky máte letité a nepřenositelné zkušenosti,
- se zákazníky komunikujete jejich jazykem,
- celá vaše firma je reprezentantem značky dlouho léta…
S externím spolupracovníkem je to jako s novým kolegou. Ač je sice profíkem v oboru, nyní naskakuje do rozjetého vlaku a je nutné s ním zůstávat v těsném kontaktu. Nechat ho nasát potřebné know-how, jazyk, firemní kulturu a emoci firmy. A teprve potom do sebe vše zapadne a vám se uvolní ruce.
Marketingu malých a středních firem nechybí vůle, ale čas
Většina majitelů firem či osob odpovědných za marketingovou komunikaci v malých a středních firmách s nadšením přikyvuje při sestavování marketingové strategie. Dušuje se, že chápe potřebu dlouhodobé a systematické komunikace a vzájemné spolupráce. Odsouhlasí svoji časovou spoluúčast v každoměsíčním marketingovém maratonu a …
Velká část z nich vylétne, zazáří a během 2–3 měsíců zhasne. Investice peněz, práce i času je fuč. Vyletí komínem. A kdybyste si bývali více sáhli do svědomí, mohli byste dojít k závěru, že na soustavnou marketingovou komunikaci prostě nemáte čas, a za těch pár desítek tisíc jste si mohli na tři týdny odpočinout s celou rodinou na Bali.
A právě v neschopnosti vytrvat v jednotné marketingové komunikaci po dlouhou dobu vidím jednu z největších slabin marketingové komunikace v malých či středně velkých firmách.
Omlouvám se, ale ještě nemám všechny informace…
„Nestíhám, dodám zítra…“ „Mám neodkladné jednání, ozvu se potom…“ „Posuneme to, ano?“ „Mám jednání, zavolám později…“
Poznáváte se? Nebo máte i jiné, originálnější výmluvy?
Já vás chápu, věřte mi, ale k čemu nám to je oběma dobré?
Časový harmonogram a s ním i cíl marketingové komunikace se neustále odsouvá, natahuje, překrucuje. Nakonec zjistíte, že je jaro pryč a vy jste zamrzli na povánočních akcích.
My – externí marketéři jsme jako na trní, štve nás, že nás brzdíte v práci, nevidíme žádnou zpětnou vazbu, celá strategie přijde vniveč a někteří z vás začínají tlačit na výsledky. Ale na jaké?
Hodiny, ke kterým jsme se ve spolupráci zavázali, pro vás blokujeme, ale propadají, protože jste nám znemožnili jich využít. Máme-li to štěstí, že jsme si prostoje podchytili ve smlouvě, dostáváme se s vámi do křížku, protože je nehodláte uhradit.
Vy – klient, majitel, odpovědný pracovník začínáte nabývat dojmu, že ten marketing sakra přece vůbec nefunguje, a to do něj sypete peníze. Pak už zbývá jen krůček:
- si přiznat, že jste se přecenili a vyřešit to,
- svalit vinu na agenturu nebo někoho jiného (tady musím zdůraznit, že se to děje ve výjimečných případech, ale děje).
Mám na to čas a energii?
Uvědomte si, že v malé či středně velké firmě jsou pracovní pozice málo zastupitelné, hodně záležitostí a odpovědnosti je vázáno na určitou osobu a ostatní k ní nemají přístup.
Pochopte, že pokud se vrhnete do dalších aktivit, budete jim muset věnovat svou pozornost a svůj čas. Máte na to dlouhodobě energii a chuť?
Nehledejte v marketingové komunikaci velkou vědu, spíše si sami sobě nebo agentuře pokládejte otázky, jako:
- Co mě to bude stát (v penězích a hlavně mého času)?
- Kolik to bude času v počátcích a kdy mohu počítat, že se mi více uvolní ruce?
- Co mohu vyřídit já sám a co vám může poskytnout někdo jiný?
- Kdo bude kompetentní v rozhodování o změnách, schvalování rozpočtu, když to nebudete vy?
- Jak dlouho jsem ochoten čekat na výsledky?
- atp.
Chápu a rezervuji si pro vás dlouhodobě svůj čas
Skvělé!
Právě jste vyrazili směrem k úspěšné realizaci marketingové komunikace. Vaše snaha bude s velkou pravděpodobností korunována úspěchem a slova „marketing stejně nefunguje“ od vás dodavatel marketingu pravděpodobně nikdy neuslyší.
V tom případě se těšíme na oboustranně prospěšnou spolupráci.