Mít špatnou marketingovou strategii je stejné jako nemít žádnou. Vlastně ještě horší, protože jste za ni pravděpodobně zaplatili nemalou částku někomu, kdo si ji nezasloužil. Hop na špek! Dnes naplánujeme, za 4 měsíce nás vypovíte. Ale co, aspoň jsme to zkusili. Ať víte, co nefunguje… I takto se necháváte utáhnout na vařené nudli (neboli špatné marketingové strategii). Jak se příště nespálit?
Vybírejte pečlivě, samozvaných marketingových guruů je spousta
Pořád opakujeme, že B2B marketing není žádná věda. Za tím si i nadále stojíme. Ale zrovna tak není nijak složité zvolit špatnou (nebo žádnou) strategii, investovat peníze nahodile, oslovit příliš malou/velkou nebo nevhodnou skupinu lidí. Často to ani není vaše chyba, protože jste si najali firmu (nebo člověka), která se prezentuje jako marketingové eso. Proč byste jim nevěřili, že? Jenže metoda pokus-omyl je stejně tak jednoduchá jako nevýhodná a drahá. Chcete to znovu zkusit s profesionály, tentokrát ale s opravdovými? Nejlepší cestou, jak se nespálit, je získání doporučení a referencí od lidí, kterým věříte.
Cenová nabídka není marketingová strategie. Vážně ne
Marketingová strategie je prostě základem úspěšného marketingu, ale každý vám ji může naservírovat hezky po svém. Zbystřete, pokud je navrhovaná „marketingová strategie“ plná finančních částek – a jinak nic. Pro jasnou představu vám ukážeme na příkladu:
Toto NENÍ marketingová strategie
- Facebook reklama 10 000 kč
- LinkedIn obsah 15 000 Kč
- PPC kampaně 5 000 Kč
- Tvorba profilu na LinkedIn 5 000 Kč
- Tvorba a rozesílka newsletteru 4 000 Kč
To je úplně obyčejná cenová nabídka, kterou umí sepsat každý. Ale aby výše zmíněné nástroje fungovaly, musíme toho vědět, nastavit a prozkoumat mnohem víc.
Toto JE marketingová strategie
Správná marketingová strategie je dokument, který odpovídá na otázky:
- Kdo je zákazník a jaké užitky poptává?
- Jaká je cena, marže, zisk, PNO produktu nebo služby?
- K jakým cílům se potřebuji dostat (počty objednávek, kontraktů, tržby, zisk, náklady)?
- Které kanály jsou pro můj byznys nejziskovější?
- Co je dobrý výsledek komunikačního kanálu a co ne?
- Jak zjistím potenciál jednotlivých komunikačních kanálů? Kolik investuji a kolik dostanu?
- Jakou variantu investice mám zvolit?
- Jaký obsah tvořit, aby zaujal publikum a splňoval technické parametry vyhledávačů?
- Jaké aktivity zvolit každý měsíc, kolik to bude stát a jak to změřit?
- Jak poznám, že je něco špatně a jak to změnit?
Teprve pak vám může marketingová agentura nebo freelancer říct, kolik celkově zaplatíte. Musíte ale taky vědět, co (a proč) za svoje peníze dostanete.
Pokud vás zajímají podrobnější informace, přečtěte si o marketingovém plánu a strategii. A jestli si marketingový plán tvoříte sami, třeba vás inspiruje tento náš článek.
A nebo nám rovnou zavolejte, napište.
Jsme jedno velké ucho.