Marketing, cesta jak uspokojit zákazníka
Marketing je způsob, jak mu prodáte to, co právě potřebuje. Proto v marketingu sledujeme vývoj okolního prostředí firmy (ekonomické, politické, demografické, sociální, kulturní a technologické faktory). Sledujeme účastníky daného trhu (konkurence, dodavatele, odběratele, veřejnost) a míru jejich vlivu na naše podnikání. A určitě neopomeneme vnitřní možnosti firmy (technické, personální, finanční a další). A samozřejmě to nejdůležitější nakonec a to je pochopení potřeb zákazníka.
Po této analýze situace je potřeba definovat marketingové cíle firmy v souladu v podnikovými cíli. Ty musí být specifické, měřitelné, dosažitelné s dostupnými zdroji, časově ohraničené atp. (např. v roce 2012 prodat o 30% více produktů…nebo zvýšit o 40% povědomí o produktu… nebo získat 50 nových zákazníků…).
Marketingová strategie, nejpřímější cesta k zákazníkovi
Na základě získaných informací a definovaných cílů sestavíme optimální marketingové strategie, tzn. cestu jak s k daným cílům dostaneme a formulujeme nástroje tzv. marketingového mixu:
- produkt – co, kolik, komu, vlastnosti…,
- cenu – za kolik komu prodávat…,
- distribuční cesty – jak se zákazník může dostat k produktu…,
- promotion – jak komunikovat produkt zákazníkovi.
Zde pracujeme s pěti základními nástroji marketingové komunikace:
- public relations,
- osobní prodej,
- podpora prodeje,
- reklama,
- přímý marketing,
z nichž každý z nich nabízí nepřeberné množství dalších nástrojů marketingové komunikace jak v online tak v offline formě. Zde vidíte, že reklama natož webová prezentace ≠ marketing. Je jednou z mnoha součástí marketingových aktivit firmy.
Poté je nutné spočítat kolik vše bude stát, určit si marketingový rozpočet a jak budeme vyhodnocovat efektivitu nástrojů marketingové komunikace a dosahování cílů.
Dostáváme se do stádia realizace, průběžných kontrol, úprav a komunikace se zbytkem firmy, což bývá někdy úkol nadlidský. Jedná se o spolupráci na všech úrovních firmy, je nutná 100% spolupráce a pochopení proč se vše děje.