K snídani napíše článek o trekových holích, na svačinu vyšvihne copy webu výrobce čističek odpadních vod, k obědu pár postů na LinkedIn dodavatele psích granulí a před spaním ještě případovku o monitoringu výrobních dat. Vítejte ve světě copywritera v marketingové agentuře.
Na internetu (ne)najdeš vše
Každý dobrý text začíná u dobrého zdroje. To není problém, na internetu dneska najdeme úplně vše, říkáte si možná. Tady si vás dovolím trochu zarazit: spousta toho, co na vás vyhledávače vychrlí, jsou po obsahové stránce slepeniny informací z Wikipedie (v tom trochu lepším případě), v tom horším jsou to fragmenty zkopírované ze stránek s nedohledatelnými prameny a autory. Spolehlivý zdroj zkrátka vypadá jinak.
Nejlepší zdroj informací = klient
Rešerše internetu je nezbytná, není to ale všechno. Nechcete-li tvořit právě jen zmiňované generické polowikipediové slátaniny s veškerou žádnou přidanou hodnotou, hlavní zdroj informací je pro vás jasný: klient. Pokud jde o majitele nebo jednatele firmy, který zná svůj obor skrz naskrz, má copywriter zčásti vyhráno. Pokud je ještě ochoten věnovat čas a energii tomu, aby se s ní nebo s ním o svoje know how podělil, je to vítězství na plné čáře. Bohužel ale právě majitelé firem bývají ti, kteří nám copywriterům, a tudíž také kvalitním copy obsahům na svých webech a sociálních sítích, hážou klacky pod nohy.
Texty vycucané z prstu
Situace, kterou by nejspíš všichni copywriteři nazvali jako „velký špatný“ vypadá nějak takto:
Majitel firmy se s vizí zdvojnásobení obratů upíše marketingové agentuře, přislíbí spolupráci a dodávání obsahů. Jenže pak není k zastižení, protože „řeší důležitější věci, než je marketing“. Dohnat ho na online setkání, natož osobní schůzku, je téměř nadlidský úkol. Když už se zadaří, snahy o vytvoření smysluplného obsahu posílá do kytek s tím, že mu „není příjemné se na sítích chlubit“, nebo „o této referenci psát nechci, vyzradili bychom výrobní tajemství“, či snad dokonce „tohle nikoho nezajímá!“.
A copywriterovi, který doslova PRAHNE po plnění webu a sítí obsahem, obsazování klíčových slov a stoupání na přední příčky vyhledávání nezbývá nic jiného, než zagooglit a obsah si takzvaně „vycucat z prstu“. Když se pak jako potrefená husa ozve majitel, který našel v náročném technickém textu faktickou nepřesnost, je dokonáno. Citlivější copywriteři mají chuť si to jít hodit.
Čím složitější téma, tím víc komunikace
To, co odlišuje průměrný obsah od nadprůměrného, je know how, které klient copywriterovi předá. S ním dokážeme i technicky nejnáročnější témata uplácat do pro čtenářsky zajímavé a čtivé a požadavky SEO reflektující formy. Takový text pak bude mít kýžený efekt, a to takový, že slovy jednoho starého dobrého copywriterského klišé, dokáže změnit čtenáře na zákazníky. A to chcete, že ano.
Zasvětit, prosím!
Kvalitní copywriteři jsou všestranní, ale ne všemocní. Slovní zásobu, pravopis a cit pro jazyk máme v malíčku. Chceme jít do hloubky a celé vaše téma toužíme pochopit a pak srozumitelně podat tak, aby textu porozuměl i školák. Bez informací od vás, klientů, se ale neobejdeme. My se umíme správně ptát, vy ale musíte být připravení a otevření odpovídat. Čím dřív se copywriter zorientuje a „nacítí“ váš obor, tím lépe. Ušetříte si tím ohromné množství času, který pak nemusíte věnovat dalším konzultacím a opravám.
Hledáte copywritera, který za to bude stát? Máme pro vás několik rad.