E-mailing versus tučné databáze s příslibem „jednou to vyjde“
Ruku na srdce. Kdo z podnikatelů někdy nepodlehl nutkání koupit rádoby levnou databázi? A s jiskrou v očích a obrovským zadostiučiněním příjemce obdaroval naprosto jedinečnou nabídkou? S očekávání velkého třesku. A výsledek? Možná pár objednávek. Pár dotazů. Hodně sprostých nadávek nebo snad naprostá ignorace. Tradáá, „sukces“ se nekoná. Ulovili jste možná tak chronické hosty slevových portálů, kteří při první příležitosti vezmou roha. A příští pokus? Pokud znovu neslevíte zbyde vám tučná databáze s příslibem ještě tučnější pokuty. Pokud příjemce opravdu naštvete.
Elementární předpoklady prosperujícího e-mailingu
- Jasná marketingová strategie firmy (střílet na slepo je zbytečná práce. Proto beru každoroční aktualizaci marketingového plánu jako samozřejmost).
- Kombinace s ostatními kanály komunikace (nic nefunguje ve vzduchoprázdnu a zcela odděleně).
- Obsah, který zajímá cílové publikum (co zajímá ty vaše?).
- Forma, která navnadí k přečtení (znalost spotřebitelského chování při práci s e-mailem).
- Optimální frekvence (každá skupina zákazníků i charakter produktu mají jinou. Nezbývá než vyzkoušet.).
- Kvalitní databáze (nemám na mysli databázi koupenou, ale pracně vybudovanou. Tedy dobrovolné odběratele.).
- Automatizace (využití jednoho z e-mailingových systémů na tvorbu, odeslání a vyhodnocení kampaní. Včetně využití autopilota, který pracuje za vás.).
- Trpělivost (budování databáze a získání důvěry prostě trvá. Je to tak. Tak se s tím smiřte.).
- Znalost nákupního procesu (získání pozornosti, budování důvěry, prodej, poprodejní péče a tak pořád dokola. Začnete-li koupenou databází a prodejem, tak 99% kontaktů rovnou vyhoďte do koše a investici spojenou s nákupem databáze taktéž).
E-mailing 100 x jinak. Aneb k čemu jej využít
- Zejména k rozesílání hodnotných informací (a to si říkejte stále dokola)
- K získávání kontaktů a následnému udržení pozornosti
- K budování důvěry (řešení potíží v souvislosti s produktem či službou, vyvolání důvěry v schopnosti odesílatele…)
- K prodeji (akce, objednávka, potvrzení, fakturace, odeslání zásilky…)
- Po prodeji (zpětná vazba, dodatečné informace, související produkty…)
- K utužení dobrých vztahů (typické newslettery, přání k nejrůznějším událostem, dárky a pobídky…)
- K domlouvání setkání (obchodní schůzky, pozvánky na nejrůznější akce..)
- V obchodním styku
- K budování PR (zejména k budování dobrého vztahu s médii)
- K zvyšování návštěvnosti webových stránek
- …. ( k čemu slouží u vás?)
Ale také
- K zasílání nejrůznějšího balastu a spamu
- K nekonečnému vysvětlování a dohadování, pokud nemáte odvahu vyříkat si věci osobně
- K vyrušování od práce, kdykoliv přistane ve schránce zpráva
E-mail má sloužit vám, nikoliv naopak.
A navíc je radost s e-mailem pracovat protože můžete:
- Vyhodnocovat a měřit (kdo přečetl, kolikrát kdo se proklik, kdo se odhlásil a proč, jaké téma je poutavé….)
- Automatizovat a ušetřit čas (pokud využíváte e-mailingové systémy)
- Bezprostředně reagovat (pokud nevyužíváte autopilota na všechno)
- Cílit na různé skupiny zákazníků (návštěvníky, kupující, nerozhodnuté, obchodní partnery, novináře… To ale vyžaduje spoustu obsahu)
Newsletter. E-mail. Nebo spam?
Poznáte rozdíl? Jak to vlastně je:
Obecné označení zprávy zasílané z poštovního klienta. Může to být cokoliv. Je splněna hlavní podmínka, že příjemce je s vámi v kontaktu dobrovolně a rád (nebo i z povinnosti). Má s vámi jednoznačně společné téma.
Newsletter (hromadný)
Před pár lety, ale i dnes je dle mého názoru stále nejvyužívanější. Pravidelný i občasný. Nejčastěji rozesílaný v pravidelném intervalu (např. k 12. v měsíci). Sdělujte současným zákazníků, co se u vás stalo, co se povedlo, co máte za novinky, nové články… Prostě, že pořád žijete. Pěkně připravená šablona plněná stejnými rubrikami. Aby se z něj nestala nuda, zkuste někdy udělat nečekaný výpad. Obsahem i termíny.
Sled automatizovaných e-mailů
Je výborným sluhou při opakovaných úkonech návštěvníka či zákazníka.
- Registrace k odběru a jiné webové formuláře. Určitě jste si všimli, že po zanechání e-mailu se na vás snese vlna e-mailů (někdy více, někdy méně. Dle osobního vkusu a netrpělivosti odesílatele). Ty mají za úkol ve vás vzbudit důvěru a nakonec vám i prodat.
- Potvrzení všeho možného. Objednávky. Přihlášení. Setkání…Přání k narozeninám, svátku, výročí, vánocům, dni matek….
Spam
Nevyžádaná zpráva. Příjemce o vás nic neví, nikde se nezaregistroval a nechápe, proč jej oslovujete. Má formu obchodního sdělení a je rozesílán na jednu i tisíce adres.
Spamy byly a budou stále. Přispívá k tomu neznalost zákona. Obchodníci s databázemi a snadným úspěchem. Netrpělivost k systematickému budování vztahů. Zoufalost, že obchody nejdou tak, jak by měly.
Reakce příjemců bývá většinou negativní a neutrální (vyhodí jej do koše, pokud tam nespadne sám). Takto budované jméno většinou nevzbuzuje nadšení, ale spíše opak. A která společnost by chtěla mít nálepku „otravná“?
A se mnou přijde i zákon, Dougu Badmane… Možná
Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, upravuje ochranu soukromí uživatele. Ale i přesto to u nás v praxi funguje jako na divokém západě. Pro některé z nás, naštěstí.
Co se trestá. Někdy i tučnou pokutou
- Zasílání obchodních sdělení (e-mailové zprávy či SMS k podpoře jakýchkoliv služeb či produktů, které poskytujete) příjemci bez předchozího souhlasu (souhlas – registrace či nákup služeb, registrace na prodejně, na veřejných akcích… včetně souhlasu se zpracováním osobních údajů)
- Na stránkách úřadu pro ochranu osobních údajů může každý poškozený vyplnit Formulář pro podání stížnosti na nevyžádaná obchodní sdělení
- Pokuta může dosáhnout u fyzické osoby až 100 000,- Kč. U právnické až 10 000 000,- Kč
Dodatek z 25. května 2018 – v platnosti vstupuje GDPR – čtěte zde.
4 podmínky zákonného e-mailingu
Označení „Obchodní sdělení“
Stačí, když uvedete v patičce e-mailu slovním spojením „Toto je obchodní sdělení“
Totožnost odesílatele
Příjemci musí být zcela jasné, od koho zprávu obdržel. Nejčastěji v patičce, uveďte celé jméno firmy či fyzické osoby, včetně kontaktních údajů a jasné pojmenované e-mailové adresy (nikoliv mazlicek@seznam.cz , ale jana.novakova@mazlicek.cz)
Souhlas adresáta
Adresát výslovně udělí souhlas/zájem k zasílání sdělení (režim opt-in – nejčastěji formou online webových formulářů. Oproti režimu opt-out – výslovného i nevýslovného nesouhlasu adresáta s komerčním oslovováním)
Možnost odhlášení z odběru zpráv
Příjemce má možnost se jednoduše a zdarma z odběru zpráv odhlásit. K tomu vám pomůže kterýkoliv e-mailingový systém, který do patičky e-mailu automaticky vkládá odkaz pro odhlášení.