Zaostřeno na obsah a databázi
Odskočím si k Davidu Kiršovi a Smartemailingu. A vypůjčím si od něj definici fází e-mailového procesu. Protože je popsal pro mě naprosto srozumitelným jazykem. Protože obsahuje vše podstatné. Protože je na e-mailing machr. I přesto, že zcela zásadně nesouhlasím s jeho nátlakovou metodou budování důvěry a následného prodeje. Ale i tak ho respektuji. Protože dokážu pochopit, kolik je za tím vším neskutečné práce.
7 fází e-mailingového procesu
- Komunikační strategie
- Tvorba obsahu
- Budování databáze
- Tvorba emailu
- Rozesílání
- Statistiky
- Automatizace
1. Komunikační strategie
Kdo sledujete mé návody a články tak jistě víte, že žádný komunikační kanál/nástroj nefunguje samospásně. Kombinace vhodných nástrojů komunikačního mixu a marketingová a komunikační strategie by měla stát nad vším. Tedy i nad e-mailingem.
2. Tvorba obsahu
Budu otravná, ale stejně si znovu připomeneme nákupní proces zákazníka. Ten vás jisto jistě přivede k mnoha nápadům na kreativní obsah:
- Základním předpokladem úspěšného prodeje je víra a láska k tomu, co děláte. Vytvořte produkt či službu, která je vaší srdcovou záležitostí. Milujete ji, využívejte a je logické, že to samé budou chtít i ostatní.
- Buďte vidět, zaujměte. Dožadujte se pozornosti, kontaktu. Zákazník chce být zastaven. Ohromen. Lapen. Chce vědět.
- Začněte si povídat. Zjišťujte. Pomáhejte. Dávejte, co můžete. Ukazujte. Prostě si získejte důvěru. Tam, kde je zájem. Zákazník chce věřit.
- Nabídněte řešení. Jak lze danou potřebu vyřešit. Kdy a kde. Co vše to obnáší. Kdo to vyzkoušel. Proč to děláte vy. Poměr hodnoty a ceny….Zákazník nakoupí.
- Pokračujte v budování vztahu. Zákazník chce být opečováván. Poté koupí znovu nebo doporučí.
A) Zjistěte, co si zákazník žádá
- Po vzbuzení pozornosti?
- Po získání důvěry?
- Pro rozhodnutí o koupi?
- Po nákupu?
Je to snad toto?
- Rady, tipy, návody. Vždy v spojené s vaším produktem.
- Ukázky, jak TO (váš produkt) funguje. Ochutnávka, vyzkoušení…
- Tipy, jak TO využít, co nejlépe
- Příběhy lidí, kterým TO vyřešilo problém
- Ukázky, jaká je s TÍM švanda nebo, co vám bez TOHO hrozí (kuriozity, návody…)
- Příběh vaší firmy. Představení lidí, kdo za TÍM stojí a co pro TO dělají
- Helpdesk pro všechny, kteří s TÍM mají potíže
- Komu TÍM pomáháte a jak. A mnohé další lákadla
- Co nabízíte a jak mu tím můžete usnadnit život
- Nebo něco jiného?
B) Využijte vhodné obsahy
Nechte se inspirovat
- Články či blog (postupy, návody, úvahy, inspirace…)
- Případové studie
- E-booky
- Katalogy s inspirací
- Videa s hodnotnou informací, zábavou, šokující, roztomilá, haw to…
- Obrazky
- Infografika. Textová informace převedena názorně do obrázku, diagramu, postupu…
- Audio – zvuková stopa videa, namluvené knihy, e-booky, návody, vysílání…
- Webináře. Na živo i ze záznamu.
- Knihy či časopisy
- Testy či dotazníky
- Soutěže
- Slevy a speciální akce
- Dárky
- Vzorky. Ochutnávka. První návštěva za polovic. Konzultace zdarma…
- Věrnostní či spotřebitelské programy
- Kluby a komunity
C) Vytvořte obsahový plán
- Jaké téma zvolíte tento měsíc a co ten následující? Co za půl roku? Kdo je bude tvořit?
- Jaké e-maily se váží k jednotlivému typu komunikace a jaká je frekvence?
- Pravidelná komunikace (např. jeden e-mail k 12. v měsíci)
- K jednotlivých webovým formulářům (např. sada e-mailů 1. potvrzení registrace 2. nabídka ke stažení e-booku, pozvánka na blog…3. upoutávka na webinář 4. přihlášení k věrnostnímu programu 5. výzva k prodeji 6. upomínka 7. poprodejní péče….)
- Jiným obsahům a cílovým skupinám (např. sada e-mailů pro média nebo pro dodavatele nebo..)
3. Budování databáze
Popřemýšlejte, kde všude vaši zákazníci, návštěvníci, odběratelé, dodavatelé zanechali stopu. Posbírejte je a vytvořte první databázi kontaktů:
- Vizitky
- E-mailového schránky vás i vašich kolegů
- Telefony
- CRM či jiný informační systém
- Prezenční listiny
- Webové registrace
Nechte stranou nakupované databáze, které vám z dlouhodobého hlediska stejně nic dobrého nepřinesou a zákon s nimi není kamarád.
Webové formuláře
Vytvořte pro vlastní cestu a získávejte určité % zákazníků online. Vložte na webové stránky formuláře. Všude tam, kde je zajímavá hodnota pro zákazníka
- Registrace k odběru
- Stažení „něčeho“ za e-mail
- Registrace k webináři atp.
Tlačítka
Hláškou „Zde se registrujte k odběru newsletteru“, Objednat….dnes mnoho návštěvníků nezaujmete. Vymyslete něco nápaditějšího. Ptejte se sami sebe:
- Proč bych na to měl kliknout?
- Co mi to přinese?
- Co z toho budu mít?
- Není text tlačítka zavádějící či dvojsmyslný? Pochopí je návštěvník ihned?
Zde pár pěkných kreativních textů i tlačítek k registraci:
- „Nechoďte sem na tajňačku. Přidejte se do party“ Petra Větrovská, PPC
- „Máte právo čerpat copy triky a neříct o tom konkurenci ani ň. Čekám vaši zprávu.“ Otto Bohuš, copywriter
- „Buďte v obraze“ www.radynacestu.cz
- „Váš nákupní košík zeje prázdnotou“ zdroj si nevzpomenu
Pro další fáze e-mailingového procesu pokračujte sem.