Vytvořte. Rozešlete. Vyhodnoťte. Automatizujte

Tento návod plynule pokračuje na článek 7 fází e-mailového procesu. Pustíte se do tvorby samotného e-mailu. Volbou jednoznačného záměru. Definováním struktury a vytvořením šablony.  Popřemýšlíte o vhodné frekvenci a spustíte rozesílku. A zjistíte, co už je úspěch a co propadák. A zcela určitě dáte zelenou plné automatizaci e-mailingového procesu. S nástroji, které trh nabízí.

4. Tvorba e-mailingu

Víte-li co a komu se chystáte sdělovat, je nejvyšší čas vytvořit e-mailovou kampaň pro jednotlivé segmenty.

Definujte jednoznačný záměr e-mailingu

Určitě nechcete, aby adresát e-mail přelétl, pokýval hlavou, jakože fajn a dál nic. Co po příjemci požadujete?

  • Má si někde něco přečíst?
  • Má na něco kliknout?
  • Má si něco stáhnout?
  • Má se někam připojit nebo zaregistrovat?
  • Má si něco objednat?
  • Má někam zavolat?
  • Má něco vyplnit?

Co má udělat váš příjemce? Tak na to vytvořte krásné a velké tlačítko k akci.

Vytvořte šablonu

Stvoříte jednou a využijete tisíckrát:

Otestujte správnou délku

  • Já osobně preferuji krátké e-maily,jimiž odkazujete na váš web
  • Nicméně statistika praví, že 50% příjemců preferuje informace v e-mailu a další polovina se chce prokliknou na web. Tzn. musíte to vyzkoušet. Jeden krátkýa jeden dlouhý. A poté se rozhodněte.
  • A také praví, že nejdůležitější informace umístěte vlevo nahoru.

Struktura e-mailu

Nesoustřeďte se jenom na tom, CO píšete, ale také JAK to píšete. Tedy na strukturu, formám e-mailu.

Statistika říká, že:

  • 74,1% čtenářů preferuje kombinaci obrázků a textu, kde text převažuje.
  • 14,7% příjemců preferuje kombinaci textu a obrázků či videa, kde obrázky převažují.
  • 11,2% z nich preferuje text.
  • 60,1% příjemců preferují hlavní sdělení na obrazovce, ale nevadí jim rolování
  • 25,5% z nich preferuje zobrazení celého sdělní na obrazovce.
  • 14,4% vadí rolování.
  • Jak jsou na tom ti vaši?

Nezapomeňte vzít v úvahu, že

  • Levá horní část je nejnavštěvovanější
  • Nadpisy, formátování, odrážky, odkazy a tlačítka text oživí (využívej s citem)
  • Předmět e-mailu uhodí do očí jako první. Škoda nechat prostor suchému „Newsletter prosinec 2015“ nebo „Děkujeme, že jste naši odběratelé“. Ne. Vymyslete nějaké slovní spojení do pranice. (viz FB článek, 10 nej slovních spojení od Tomáše Mužíka)
  • Obrázky a videa. Šlágr dnešní doby. Stahují je vaši zákazníci nebo ne. Otestujte to.
  • Osobitý sloh a styl neuškodí. Přílišná formálnost, vulgarismy a gramatické chyby ano.
  • Personifikace a oslovení jménem je vyžadováno. Nicméně pro mne technika příliš familiérní a osobní. Mě tím nezískáte. A co vaše zákazníky?

Otestujte

  • Já osobně preferuji krátké e-maily,jimiž odkazujete na váš web
  • Nicméně statistika praví, že 50% příjemců preferuje informace v e-mailu a další polovina se chce prokliknout na web. Tzn. musíte to vyzkoušet. Jeden krátkýa jeden dlouhý. A poté se rozhodněte.
  • A také praví, že nejdůležitější informace umístětevlevo nahoru

5. Rozesílka

Ideální frekvence neexistuje. 2x měsíčně vyhovuje jednoho a prudí druhého. Zaleží rovněž na charakteru poskytované služby či produktu a hlavně na osobách stojící na druhé straně. A u malých podnikatelů na množství času, který jsou schopni investovat do tvorby kvalitních obsahů, potažmo kvalitních e-mailů.

Cestovka s nabídkou last minute zájezdů těžko počká na 14. v měsíci. Naproti tomu poradenská firma chrlící články na běžícím pásu si počká. Jednou či dvakrát měsíčně vše zabalí do jednoho balíku a ováže červenou mašlí.

Optimální frekvenci vám neprozradím. Máte-li co říct, řekněte to. Nemáte-li, neříkejte nic. O neustálém zasílání prodejní nabídky a jiných hovadin nemluvě.

S optimálním dobou rozesílky je to stejně.

Polední menu je dobré mít v pátek či pondělí dopoledne. Pro obchodní transakce a nabídky se nehodí infarktové pondělí a unavený pátek. Maminka na mateřské uhojdá dítě lehce po poledni a po večerních zprávách.

Zamyslete se. A optimální dobu rozesílky vyzkoušejte.

6. Vyhodnocení e-mailingu

Nabádám vás k využívání nástrojů pro správu e-mailingu (inspirace níže). Poté pro vás vyhodnocení bude brnkačka.

Uvidíte:

  • Kdo se přihlásil. Kdy a odkud
  • Naopak. Kdo se odhlásil a proč
  • Celkový počet kontaktů v databázi
  • Kolik příjemců e-mail otevřelo. Kolik přečetlo. Kolik učinilo akci, kterou jste naplánovali.
  • Kolikrát daný e-mail kdo četl

Pokud využíváte sledovací kódy (tracking). Využijte statistiky v Google analytics/Akvizice/Kampaně. Výsledky porovnáte a můžete sledovat i požadované konverze (požadovanou akci – registrace, nákup, stažení…)

Úspěch či propadák

To se nedá tak snadno určit. Suchá celosvětová statistika uvádí průměrná čísla:

  • 10 – 15% otevření e-mailu
  • Jednotky procent v proklikovosti

Pokud jeden sní celé kuře a druhý nic. Průměrně každý přišel k půlce kuřete. S průměry je to zrovna tak.  U skalních fanoušků nadupaným videem dosáhnete 50%. Naproti tomu pravidelnými týdenními nabídkami pouze 10%.

Nelamte si tím zbytečně hlavu. Sledujte své odběratele a jejich kroky.

7. Automatizace e-mailingu

Komunikujete-li s 10 odběrateli prostřednictvím pravidelného newsletteru zasílaného z Outlooku, pravděpodobně to s denní time managementem ani nehne.

Databáze o stovkách a tisících adres s automatizovaným sběrem kontaktů a online objednávkami vám zamotá hlavu dokolečka.

Jednoduchým východiskem je automatizace. A je k nezaplacení.

Nástroje pro správu e-mailingu ji standardně nabízejí. Většinou již jako placenou verzi. Dá vám dost práce nastavit seznamy, automatizované e-maily, webové formuláře… Na oplátku se budete cítit jako králové a získáte to nejcenější. Volný čas.

Funguje to jednoduše

  • Trefným obsahem nalákáte návštěvníka na požadované místo (vzbudíte pozornost)
  • Nabuzený návštěvník touží po informacích a tak vloží e-mail (na základě Tlačítka a webového formuláře)
  • E-mailový kontakt propadne do požadovaného seznamu
  • Autopilot zahájí sérii připravených e-mailů (budujete důvěru)
  • Předposledním e-mailem prodá (vše automaticky)
  • A e-mailová adresa propadne do dalšího seznamu (např. pravidelné Newsletteru)
  • A začíná se na novo
  • Nicméně bez vás. Vy už jste práci odvedli

Nástroje pro správu e-mailových kampaní

Určitě jste zjistili sami, že hromadné e-mailingy není radno posílat z běžné firemní či soukromé adresy. Proč?

  • Internetové připojení ani firemní servery většinou neumožňují rozesílat tisíce e-mailů
  • Doručitelnost se snižuje. Označení spamem roste. Šance dostat se na černou listinu roste.
  • Možnost sledování a vyhodnocení je mizivé.

Využijte nástrojů, které trh nabízí. Uvádím jen některé. S kterými mám osobní zkušenost  a ty, se kterými mají zkušenosti jiní:

Smartemailing

Česká verze. Nemám osobní zkušenost. Z doslechu, velmi pozitivní ohlasy pro jednoduchou správu a intuitivní ovládání. Online. 14 dní zdarma nebo možná 30. Poté platíte. Za 500 kontaktů cca 1 800 Kč ročně. Za 501 – 2000 kontaktů 4 900 Kč ročně až po 20 000 kontaktních adres za 29 000 Kč. Jsou vám k dispozici veškeré funkce. Helpdesk v dosahu. Samozřejmostí jsou návody, případové studie i školení.

Mailchimp

Pracuji v něm osobně. Ráda a často. Online řešení. Pouze v anglickém jazyce. Optimalizován pro práci na tabletech i mobilních zařízeních.  Do 2 000 e-mailových adres (odběratelů) a 12 000 e-mailů měsíčně je zcela zdarma. Od 2001 uživatelů platíte. Od 25 dolarů výše. Jednoduchý nástroj pro tvorbu a správu e-mailových kampaní. Vyberete si z desítek šablon. Ty si můžete barevně vyladit dle svého uvážení. Cílové skupiny zákazníků můžete jednoduše selektovat do jednotlivých seznamů odběratelů. Jsou vám k dispozici veškeré funkce. Helpdesk v dosahu. Samozřejmostí jsou návody.

Clipsan

E-mailový systém, který používá jeden z mých klientů. Teprve se v něm orientuji. Ale na první pohled obsahuje stejné funkce jako oba předchozí. Online a v české verzi. Cena osciluje uprostřed. Do 1 000 kontaktů zdarma. A poté od 590 Kč – 2950 Kč měsíčně.

Další bez mé osobní zkušenosti

  • Active Campaign
  • Ecomail
  • A určitě najdete mnohé další

Pro a proti

Pro využívání e-mailových nástrojů

  • Obsahuje desítky šablon a možnost editace
  • Zcela jednoduchou správu kampaní od začátku do konce
  • Ctí zákonné požadavky
  • Statistiky a vyhodnocení vás uvedou do obrazu
  • Automatizace ušetří čas
  • Rozesílka je rychlá a neblokuje vaše servery
  • Pravděpodobnost spadnutí do spamu je nižší
  • Obsahuje podrobné návody, jak připravit dobrou kampaň
  • Je online. Dostupná odkudkoliv. Kdykoliv

Proti

Někomu se může zdát vysoká cena měsíčního paušálu. Když k tomu ale připočtete úsporu vašeho času… A že rozumné využití e-mailu pěstuje dobré vztahy se stálými zákazníky…. A že buduje důvěru nových… tak to zase taková hrůza není. A navíc věřím tomu, že budoucnost je v masovém využívání za nízké poplatky. Ale kdy ta budoucnost nastane, nevím.

Jana Eckhardtová

19. 11. 2015

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie

E-mailing obsah - Malá marktingová 7 fází e-mailingového procesu - Nastavte komunikační strategii e-mailingu. Vytvořte obsah a vybudujte databázi. Zvládněte všech 7 fází e-mailingového procesu a přibližte se k vysněnému… přečíst článek
E-mailing a databáze - Malá marketingová E-mailing versus tučné databáze - Kdo z podnikatelů někdy nepodlehl nutkání koupit rádoby levnou databázi. A výsledek? Nula. Pojďte získat z e-mailingu více než jen… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.