Na začátku každé spolupráce visí ve vzduchu vždy spousta otázek, čeká nás spousta vysvětlování, příkladů z praxe a většinou i trocha nejistoty. Oboustranné. A je to přirozené. Marketingové aktivity s sebou nesou spoustu činností, které jsou pro většinu podnikatelů jednou velkou neznámou.
Z které strany začít? Čemu se věnovat víc, čemu míň a čemu vůbec?
Já mám ale jasno. Proto ve chvíli, kdy na schůzce zazní věta „A můžeme vědět, co nám ty marketingové aktivity přinesou?“, skáču radostí.
„Samozřejmě! Vy to vědět MUSÍTE!“
Na marketingu je krásné, že v sobě snoubí kreativu, organizaci i čísla.
V e-commerce přímočařeji.
A v B2B zcela určitě chytřeji.
výpočet není žádná věda
Nebojte se, nejde o žádnou těžkou matematiku. Z hlavy se vám kouřit nebude. Aby to pro vás bylo uchopitelnější, vytvořila jsem infografiku výpočtu marketingového potenciálu v B2B. Díky ní si dokážete rychle udělat představu o tom, k jakým číslům za daných aktivit směřujete.
Jen myslete na to, že se rozhodně nejedná o dogma a jinak to být nemůže. Všichni už totiž víme, kolik proměnných vstupuje do marketingového mixu firmy. Nicméně jako kvalifikovaný odhad a rozhodování o investici je to za mě NAPROSTO BOŽÍ.
Pak už záleží JENOM na šikovnosti a zkušenostech marketéra, který by měl vědět:
- jak se dostat k cíli co nejblíže,
- jak cíl překročit,
- jak pracovat s tím, že něco funguje méně a něco více.
Počet potenciálních zákazníků je vždy kladné číslo a úspěšnost je dána v %.
kdo, co, kdy, kde, jak a proč? marketing je jako hra
Ještě než se vrhnete do „trychtýře“, položte si pár základních otázek.
KDO je zákazník a KDE se zákazník nachází – online, offline?
⬇
Komunikační mix je na světě.
⬇
KOLIK zákazníků je dosažitelných telefonicky, e-mailem, na LinkedIn, na živých a online akcích, organicky, pomocí PPC…? = ZÁSAH
⬇
Jaká je úspěšnost (potenciální zákazník si všimne, zareaguje, přečte, klikne…) kanálu?
Většinou je v jednotkách procent, u organiky a LinkedIn čísla šplhají i na dvojciferná čísla. = REAKCE
⬇
Jaký je konverzní poměr?
Konverze = akce, kterou po zákazníkovi chcete – v B2B typicky zaslání formuláře, e-mail nebo telefonát, protože konverze v podobě kontraktu je pak už na schopnostech samotného obchodníka. = ZÁJEM
⬇
Potenciální zákazník se dostává k nám obchodníkům a musíme vytvořit zájem. = DŮVĚRA
⬇
A jako správný obchodník určitě víme, jakou máme dlouhodobou úspěšnost v dotahování kontraktů.
Tak už si každý z vás vykouzlí konečnou bilanci. = KONTRAKT
B2B marketing se dá predikovat a vyhodnocovat vcelku snadno
Nepotřebujete k tomu nic víc než zkušenosti a selský rozum. Když víte kdo, kde, kudy, znáte zásah, reakčnost, zájem a připočtete vaše obchodní kouzlo, vždycky se dostanete do cíle.
Poté se snadno doberete k tomu:
- co byste měli pro svůj cíl udělat,
- jak dlouho budete čekat na výsledek,
- zda je váš cíl s daným produktem/službou na určeném trhu dosažitelný,
- a kolik vás to bude stát.
Je to docela jednoduché, co říkáte? 😉
Pusťte se do toho sami, nebo se mi ozvěte. Vím přesně, jak na to.