A/B testování je účinná metoda, pomocí které může marketingový specialista zjistit, která varianta některého marketingového nástroje je účinnější.
A/B testováním se dá prohnat prakticky cokoliv. Můžete vypustit do světa v jeden čas dvě verze landing page, PPC reklamy, reklamního banneru nebo dokonce newsletteru a poté porovnat, který účastník z testované dvojice si u návštěvníků/uživatelů vedl lépe.
Z marketingových knih a také z letité praxe víme, že A/B testování je dobré provádět pokaždé, když je “ve hře něco víc”. Je samozřejmě nesmysl nechat si vytvořit dvě verze webových stránek, nějakou dobu sledovat, na kterou z nich chodí vaši zákazníci radši, a následně tu méně úspěšnou zahodit. Na druhé straně, menší průzkum toho, který design a grafické rozložení připravovaných webových stránek připadá publiku (samozřejmě v omezeném rozsahu) šťastnější, lze třeba pomocí wireframů. A dost často se to tak i v praxi dělá.
Nicméně, testovat účinnost/efektivitu na dvou i více verzích některého marketingového nástroje je dobré pokaždé, když třeba pořádáte mimořádnou akci, s jejíž přípravou jste se dost nadřeli a chcete, aby dorazilo co nejvíce lidí. Nebo prodáváte něco ne úplně levného a potřebujete, aby se zákazník přes cenu “přenesl”.
Mně se například velmi líbí dřevěné vany. Opravdu. Vygooglete si je, pokud nevíte, o čem je řeč. Vypadají skvěle, podle výrobců i drží déle teplotu. Jejich pořizovací cena je však dvakrát až třikrát vyšší než u běžné vany. Má to své opodstatnění, dřevěná vana není sranda, všechno, počínaje výběrem dřeva a jeho sušením až po samotnou výrobu vany, vyžaduje speciální a přísné postupy. Co se týče mně, mám jasno. Pokud mi vanu nedonese Ježíšek, nevyhraji ji v křížovce nebo na ni nenarazím čistě náhodou na ulici, do dřevěné vany se ve vlastní koupelně nikdy nenaložím. Cením si řemesla, dřevěná vana je neskutečně krásná, ale život je otázka priorit a moje priority prostě ve vaně neleží 🙂 Jenže, já jsem já a priority ostatních neřídím. Dřevěná vana svoji cílovou skupinu nepochybně má. A o tom, jestli za ni těch několik desítek tisíc korun uvalí, mohou rozhodovat detaily v podobě či vyznění reklamního sdělení. A ty se vyplatí testovat – už správně tušíte – právě třeba pomocí A/B testování.