Snad největší marketingový strašák poslední doby. A nejen marketingový.
GDPR aneb general data protection regulation, soubor nařízení o ochraně osobních údajů, nabyl účinnosti v květnu roku 2018 a řadě lidí přinesl mnoho bezesných nocí. Vztahuje se totiž na všechny firmy a instituce, ale také na jednotlivce a online služby, které mají co do činění s osobními údaji jiných osob. Za porušování pravidel hrozí od dob GDPR astronomické, téměř likvidační pokuty.
Než začala směrnice platit, řídily se procesy spjaté s ochranou osobních údajů podle nařízení z roku 1995. Za třiadvacet let se však svět o poznání změnil, rozmohl se internet, objevily se sociální sítě. A tak bylo třeba směrnici rozšířit o úpravy, s kterými si ta stařičká z poloviny devadesátek nevěděla rady.
S GDPR spadá do kategorie osobních údajů IP adresa, e-mailová adresa (zvláště v případě emailingu) nebo třeba soubory cookies v zařízení uživatele. Uživatelé navíc musí být informováni o tom, co se s jejich citlivými údaji děje. Toliko ve zkratce k tomu, co GDPR je a proč jej bylo potřeba zavést.
Pokud provozujete nebo se chystáte provozovat e-shop či jinak nakládáte s údaji cizích osob, zeptejte se raději právníka – specialisty, jaká ošetření potřebujete. Jak už to tak na světě bývá, bublina strachu okolo GDPR se nafoukla do mnohem větších rozměrů, než jakých reálně dosahovala. Ovšem mít vše “košer” a moci klidně spát není nikdy na škodu.