Analýza silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb.
S jako strengths, W jako weaknesses, O jako opportunities a T jako threats.
Silné a slabé stránky se vztahují k vnitřním a příležitosti a hrozby k vnějším faktorům. Silné a slabé stránky můžete do větší či menší míry ovlivnit vlastní vůlí, vnější faktory obvykle ne. SWOT analýzu – byť třeba jen takovou malou, soukromou – se doporučuje provést, když máte třeba námět na podnikatelský záměr, nový produkt nebo službu.
Příklad: na zahradě se vám bezhlavě rozmnožila hlíva ústřičná. V podstatě tam už vůbec nic jiného neroste. Buď se z toho můžete zhroutit, nebo si říct aha, tak obrátím hlívovou expanzi ve svůj prospěch!
V tomto případě bude spadat pod vaši kategorii S – tedy silné stránky skutečnost, že máte hlívy opravdu hodně, zahrada je vaše, takže za primární produkt nikomu nic neplatíte, můžete pracovat z domu a tak dále.
Pod W – slabé stránky, bych počítala sezónnost produktu, protože hlíva na zahradě neporoste celoročně. A také to, že budete mít práci přímo doma, takže se vám k ní ve skutečnosti bude hůře dokopávat a už nikdy nebudete mít doma uklizeno.
Coby příležitosti, kategorii O, vnímám narůstající zájem o zdravé stravování – a hlíva je zdravá až běda – stejně tak zájem o domácí produkty a širokou škálu možností, jak hlívu využít. Jestli ji usušit, nacpat do kapslí, prodávat čerstvou a tak dál.
Pod T, hrozby, spadají všechna případná krupobití, povodně a další živelné katastrofy, kterým můžete vědomě jen sotva zabránit, přitom vás o úrodu hlívy vás připraví raz dva nebo třeba úřední šiml, na který naráží všichni, co chtějí podnikat v jakémkoliv potravinářském odvětví.
Sečteno a podtrženo, udělat si z hlívy hlavní business by bylo spíš riskantní než rozumné, stejně bych byla ráda, kdyby mi na té zahradě bezhlavě rostla. Hlíva je totiž fajn.
Pro ty z vás, kteří máte více času a chcete tématu porozumět tam i zpátky, mám extra článek o SWOT analýze z dřívějška.