Co je to virální marketing? Dříve už jsem psala o buzz marketingu a guerilla marketingu. Všechny tři typy marketingu se od sebe navzájem lehce liší provedením, případně mírou kontroverznosti, jeden faktor je však velmi úzce spojuje – a sice princip samovolného šíření mezi cílovými zákazníky. Odtud také pochází název “virál” – marketingové sdělení se šíří podobně rychle a nekontrolovaně jako virová epidemie.
Stačí k tomu obvykle “jen” nápad – neotřelý vtip, provedení, skrytá narážka nebo sexuální podtext, které přiměje uživatele si mezi sebou video, fotografii nebo klidně i nahrávku bezhlavě předávat.
Za velmi solidní a povedneý příklad virálního marketingu považuji třeba video, které zveřejnil tým Ester Ledecké po jejím fenomenálním úspěchu v Jižní Koreji. Video, na něm Ester Ledecká v triku Cola Cola a s kombinézou přes předloktí napodobuje Johna Travoltu, se šířilo internetem podobně bleskurychle, jako zpráva o jejím překvapivém zlatu v lyžích. Ester Ledecká udělala obří reklamu sobě i svému velkému sponzorovi, a to ještě ke všemu vtipně, vkusně a velice jednoduše. Tak to má být.