Značka

Jinak také brand je ve světě marketingu termín, který označuje název nějakého výdělečného subjektu, jeho hodnotu na trhu a váhu u zákazníků. Jakmile se nějaká značka dostatečně zapíše, spolehlivě odlišuje produkty, které zastupuje, od konkurence. A samozřejmě zvyšuje cenu, kterou jsou zákazníci za produkt ochotni zaplatit – i když produkt třeba kvalitou pokulhává za konkurencí. 

Nicméně, co je známé, tomu mají lidé tendenci věřit a jsou ochotni si za to připlatit. 

Zkusme si spolu takový malý kvíz. Vybavíte si, co nebo koho reprezentuje zmíněná značka? Záměrně jsem zahrnula i známé osobnosti. Charakteristické rysy můžou mít u lidí stejný marketingový potenciál jako profláklé logo. Odpovědi najdete na konci textu. 

  • Krokodýl s otevřenou tlamou 
  • Dva žluté kopečky
  • Nakousnuté jablko
  • Skřipec na nose, hustý knír a bradka 
  • Velké modré U sestávající z hravých motivů 
  • Žlutá mušle s červeným okrajem 
  • Na prst široké tmavé obočí 

Nejhodnotnější značkou světa byl dlouhou dobu Google, v roce 2019 jej sesadil Amazon. Facebook, nejsilnější marketingový nástroj, se umístil na šesté příčce. 

V českém rybníčku má největší hodnotu Seznam. Nepodařilo se mi zjistit, jak jsou na tom u nás lidé. Kdybych si měla tipnout, asi bych vsadila na Leoše Mareše. 

Co se týče kvízu, správné odpovědi jsou tyto: oděvní značka Lacoste; řetězec rychlého občerstvení McDonald’s; technologický gigant Apple; první prezident Tomáš Garrigue Masaryk (mimochodem, moc se mi líbí, jakým způsobem pracuje se skřipcem a bradkou kreativní tým Masarykovy univerzity); Unilever, gigantický producent se spotřebním zbožím; ropná akciová společnost Shell a v poslední řadě modelka Cara Delevingne, které provedlo její výrazné obočí dokonalou službu. Odlišila se tak od ostatních uchazeček o přehlídková mola a dnes patří Cara Delevingne mezi nejlépe placené modelky vůbec. Její nepřehlédnutelné půlměsíce jsou snem nejedné moderní ženy. A noční můrou prodejců trhacích pinzet.