Myslíte to s podnikáním opravdu vážně? A máte marketingovou strategii? Ne, vidět ji nepotřebujeme. Spíš bychom vám rádi řekli, proč bez tohoto často opomíjeného (a na sepsání náročného) dokumentu nemáte valnou šanci s podnikáním uspět.
Hodně se o ní mluví, ale málokdo ji má
‚‚Marketingový plán se musí vejít na pivní tácek,‘‘ praví citát, jehož autorem je sociolog Thomas Patalas. Slyšeli jsme ho už před pár lety, ale minulý týden jsme na něj náhodou narazili znovu. A došlo nám, jak moc s tím tvrzením nesouhlasíme. Rozumějte, marketing sice není žádná raketová věda, ale marketingová strategie se na tácek prostě nevejde. Leda by to byl tácek přes celý stůl…
Jsme přesvědčeni o tom, že s firmami chceme a musíme pracovat jako s celkem, nikoliv pouze s omezenou veličinou jménem firemní marketing. Že je potřebujeme vidět z vrchu se všemi jejich oblastmi (produkty, služby, distribuce, obchod…) a teprve poté můžeme plánovat komunikaci. A to je hodně informací. Proto jsme vymysleli svůj vlastní postup, jak firemní marketing uchopit.
Méně je někdy více
Marketingový plán či strategie představují pro malé a střední podniky (SME) často velkou neznámou. Samozřejmě si můžete nastudovat nějakou marketingovou bibli (třeba Kotlerovo pojetí marketingového plánu je dost výživné – 800 stran plných teorie, analýz, výzkumů… prostě lahůdka). Ve výsledku se vám jistě podaří sepsat podrobný postup/kostru marketingové strategie, která ale bude složitá. Možná až příliš.
Postupem času jsme se naučili vyřadit všechny informace, které nebyly k přímému užitku a troufáme si tvrdit, že poslední dva roky už marketingová strategie od Malé marketingové nevykazuje ani náznak zbytečné informace. Zůstaly jen ty, co jsou užitečné pro klienty.
Z čeho se skládá marketingová strategie?
Na tom našem „pivním tácku“ najdete všechno, co je potřeba k plánování, realizaci a dosahování marketingových výsledků pro majitele a marketéry SME. Prostě a jednoduše – co, kdo, kde, kdy, jak, kolik, za kolik a do kdy. Co tedy strategie zahrnuje?
- Cíle společnosti – protože bez jasně stanoveného cíle se jen těžko hledá směr. Zamyslete se. Kde chcete být za půl roku? Za rok? Uvažujte realisticky a nebojte se být konkrétní. Mezi ty nejčastější marketingové cíle patří zvýšení prodejů produktů nebo služeb, zviditelnění značky, nebo vytvoření komunity na sociálních sítích.
- Váš produkt – v čem je jiný, kolik stojí, jaká je průměrná hodnota jedné objednávky?
- Vaše zákazníky – kdo jsou a kde je najdete (tedy i to, jaké kanály z komunikačního mixu jsou pro váš byznys nejziskovější).
- Potenciál jednotlivých komunikačních kanálů (například když uděláte webinář na LinkedInu, kolik vás to bude stát a kolik můžete vydělat).
- Analýzu konkurence.
- Plán, jak se dostat na přední příčky ve vyhledávačích Google a Seznam díky analýze klíčových slov.
- Publikační plán s rozepsanými tématy a formáty napříč komunikačními kanály tak, abyste zasáhli cílové skupiny.
- Akční / marketingový plán, kde konkrétní aktivity z publikačního plánu časově rozplánujete a uvidíte, kolik vás to celé bude stát.
Vida. Když je hotovo, všichni ví, kde se firma nachází teď, co dělá a kam směřuje. Vidíte sami, že to sice není raketová věda, ale potenciál trhu, obchodní a marketingové cíle, publikační, akční plán… to se vám prostě na pivní tácek nevejde.
Chybí vašemu podnikání strategie?
Marketingovou strategii zatím zpracováváme v excelu a svou Šablonu marketingového plánu se všemi daty a vzorci, které jsou potřeba, si můžete stáhnout na našich stránkách.
Řešení to sice není úplně praktické a user-friendly, ale naším snem je ho dostat ke každému majiteli a marketérovi ze SME, takže ho v příštím roce hodláme posunout směrem do online prostředí.
Potřebujete s rozjetím podnikání pomoct?
Od toho jsme tady.