Slovní spojení marketingový mix určitě neslyšíte poprvé. Jsou to základní nástroje, které můžete jako firma používat, abyste dosáhli svých cílů. Jaké jsou čtyři nepostradatelné „ingredience“ tohoto mixu? Které z nich spočívají na bedrech vás, tedy managementu firmy, a které na interním markeťákovi nebo externí marketingové agentuře?
(Opravdu malé) historické okénko
O „mixu jednotlivých ingrediencí“ se už na konci 40. let 20. století začali bavit tehdejší průkopníci marketingu. Až zhruba o dvě desítky let později přišel s dodnes používaným pojmem „marketingový mix“ americký marketingový teoretik Jerome McCarthy. Definoval jej jako v současnosti v marketingových vodách zlidovělé 4P.
4P: product, price, promotion, place
Marketingový mix tvoří 4 vzájemně propojené složky. Jejich prostřednictvím jako firma uspokojujete cílový trh. Jaké to jsou?
- PRODUCT. Tedy výrobek. Nejlépe takový, který odpovídá požadavkům vašeho zákazníka. Jen pokud člověka, který má předpoklady k tomu, aby si váš výrobek/službu/nápad koupil, důvěrně znáte, můžete účinně prodávat.
- PRICE. Cena, kterou zákazník za výrobek či službu zaplatí.
- PLACE. Doslovně místo, které chápeme jako distribuční kanály a cesty, kterými se výrobek k zákazníkovi dostane.
- PROMOTION, neboli propagace, česky se vžila zkrácenina „promo“. Jsou to aktivity, které dávají světu vědět o vlastnostech a výhodách výrobku a přesvědčují zákazníky, že bez něj nemohou žít.
Každé „pé“ marketingového mixu má to své
- U výrobku se můžeme bavit o značce, kvalitě, designu, vlastnostech, balení…
- S cenou souvisí maloobchodní a velkoobchodní ceníky, slevy a akce, podmínky splácení…
- S distribučními kanály jsou spojené otázky kamenných prodejen a eshopů, skladových zásob, logistiky…
- Pod propagaci patří reklama, přímý marketing, PR, osobní prodej, podpora prodeje… A další kanály, o kterých se podrobněji rozepíšeme níže.
Marketingová agentura zvládne vše?
Mnoho firem tak trochu plete dojmy s pojmy. Myslí si, že doménou nás marketingových agentur je marketingový mix v plné šíři. To je ale omyl. CO budete prodávat, JAK to bude vypadat, KOLIK to bude stát a JAKÝM ZPŮSOBEM to dopravíte zákazníkovi, za vás opravdu vyřešit nemůžeme. To je v rukou vás, majitelů firem. Gró činnosti marketingových agentur je čtvrté zmíněné „P“: promotion nebo chcete-li propagace. Promo zahrnuje nepřeberné množství kanálů, souhrnně jim říkáme komunikační mix.
Komunikační mix, to je oč tu kráčí
Komunikační mix jsou online a offline kanály, kterými můžete svůj výrobek propagovat. Jsou jich desítky. O 52 různých komunikačních kanálech, které můžete v komunikačním mixu jako marketér či vedení malé či střední firmy použít jsme napsali samostatný článek. Níže jen rychlé shrnutí těch zásadních:
- Reklama. Na sociálních sítí (Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok…), inzerce (v tisku, televizi, rozhlase), billboardech, PPC, katalagy, zbožomaty…
- PR. Vyhledávače Google a Seznam, webové prezentace, mediální zprávy, eventy, sociální odpovědnost firmy (CSR)…
- Přímý marketing. Emailing, SMS, direct mailing (poštovní dopisy), teleshopping a telemarketing, webináře…
- Podpora prodeje. Soutěže, vzorky, dárky, prémie, kupony, slevy, cenové balíčky, akce v místě prodeje, výstavy a veletrhy, vzdělávací akce, věrnostní programy.
- Osobní prodej. Akvizice nových zákazníků a komunikace s těmi současnými.
- Buzz marketing a virální marketing, které sází na princip samovolného šíření mezi cílovými zákazníky.
Váháte, který z komunikačních kanálů zvolit? Doporučujeme vám věřit číslům: připravili jsme pro vás tahák pro výpočet potenciálu a možných výsledků v 52 kanálech komunikačního mixu, který si můžete zdarma stáhnout. A pokud máte pocit, že ve všech těch marketingových a komunikačních mixech „plavete“, stačí se ozvat. Víme, kterými kanály dosáhnete nejlepších výsledků.