Možná jste se bez něj zatím obešli. A (dost) možná se váš marketing vymkl kontrole. Párkrát. Střílení do boku se totiž v naprosté většině případů prostě nevyplácí. Přitom i s omezeným rozpočtem můžete vyrůst. Jen je potřeba správně vytipovat/znát svoje příležitosti. A mít strategii. Plán. Marketingový plán.
Pojďte si se mnou vytvořit krok po kroku takový funkční marketingový plán firmy sestavit.
Potenciálem marketingový plán firmy teprve začíná
V prvním kroku je potřeba zjistit, jaký má zvolený komunikační mix potenciál. Jak to zjistíme? Docela jednoduše – výpočtem. Ten vám prozradí to důležité – odkud začít, čemu věnovat (nej)víc pozornosti a co nechat být.
Abyste mohli začít počítat, budete ale potřebovat pár zásadních informací.
1) Znát orientační dosah na jednotlivých kanálech
Odpovězte si na otázku, na kolik osob můžete jednotlivými kanály cílit. Co všechno připadá v úvahu?
- Digitální marketing, který zahrnuje využití internetu a digitálních platforem, jako jsou sociální média (LinkedIn, Facebook, Instagram apod.) obsahový marketing, online reklamy.
- Offline marketing: tradiční média jako televize, rádio, tisk (noviny, časopisy), billboardy a další formy venkovní reklamy.
- Přímý marketing: přímé oslovování zákazníků prostřednictvím poštovních zásilek, telemarketingu, e-mailů nebo osobního prodeje.
- Event marketing: konference, veletrhy, workshopy nebo promo akce k propagaci značky nebo produktu.
2) Vědět průměrnou procentuální reakčnost
Zjistěte si, jaká je míra prokliku, počet návštěv, zhlédnutí či jiných reakcí.
Kolik uživatelů jste zaujali?
Výsledky se většinou pohybují v jednotkách, ale někdy i desítkách procent.
3) Kolik stojí jedna reakce?
Při sestavování potenciálu v marketingovém plánu firmy je dobré vědět, kolik mě bude každá reakce stát. Pohlídejte si, jestli je cena za proklik nebo se jedná o paušální cenu za systém, spot nebo copy. Pozor také na měnu, ve které je částka uvedena.
4) Odhadnout procentuální konverze
Konverzí je myšlena akce, kterou chci, aby návštěvník udělal. Může se jednat o dokončený nákup, vyplnění poptávkového formuláře, přihlášení k newsletteru nebo třeba stažení e-booku.
5) A na konec odvodit úspěšnosti kontraktu
U B2B je toto zúžení trychtýře velmi důležité. Čísla buď znáte, protože máte zkušenost nebo je zjistíte bojem. Přikládám pár tipů, jak se k číslům můžete probojovat:
- z online systémů
- dle prodaných kusů
- dle posluchačů
- dle diváků
- dle provozu
- dle počtu adres
- dle databáze
Trychtýř je dost neúprosný, nicméně je zcela nutné tyto údaje VĚDĚT. Jen tak se můžete racionálně ZAŘÍDIT – rozšířit, zahrnout nebo třeba vyhodit.
Pokud jste dočetli až sem, je jasné, že vás sestavení Marketingového plánu firmy opravdu zajímá. Jaký je krok #2? O tom vám napíšeme zase příště. Do té doby můžete načerpat spoustu inspirace a know-how při pročítání článků na našem webu. A že jich je tam požehnaně.
Raději byste to přenechali odborníkům?
Sestavíme vám marketingový plán na 12 měsíců