Změřit potenciál trhu a výsledky v online prostředí nevyžaduje až tak velkou námahu. Zjistit zásah, dosah, reakci, konverze… to je hra s čísly a publiky. Jistě, označit, zadat, vytvořit, provařit, nastavit… to dá práci. Ale pak to lítá. A vy víte odkud, kdy, kolik, za kolik. Velká rozhodnutí se potom dělají snadněji.
Marketingové kanály mimo internet nebo v kombinaci s ním už ale dají vašim mozkovým závitům zabrat. Horko těžko odhadujete potenciál, výsledky mnohdy ani nepožadujete. Často vystřelíte a čekáte. Někdy až příliš dlouho. Přitom ostatními médii proteče třeba i polovina marketingového rozpočtu.
Proto je povinností nás marketérů:
- stavět rozhodnutí na co nejvíce objektivních datech,
- ukotvovat vize majitelů firem v realitě,
- rozhodovat, co je výborné, co ujde a co je cestou do pekel.
A proto jsem vytvořila…
Helplist 52
- Obsáhla jsem potenciál a metriky pro 52 promo kanálů komunikačního mixu (skrze reklamu, public relations, podporu prodeje, osobní prodej, přímý marketing a buzz marketing). Úplný seznam uvádím na konci článku.
- Zohlednila jsem online i offline prostředí.
- Specifikovala, jak zjistit potenciál (dosah a zásah) daného komunikačního kanálu dle demografických, geografických a jiných hledisek – kolik osob, posluchačů, diváků, návštěvníků mohu daným médiem zasáhnout dle definovaných podmínek.
- Vytvořila jsem seznam unikátních identifikátorů v kampaních.
- Definovala jsem způsob měření a vhodné nástroje – co, jak a kde měřit.
Jedno “svobodné stáhnutí”
Než mě nebo vás napadne vhodnější formát, průběžně aktualizovaný helplist najdete v .pdf dokumentu ke stažení pro každého. Nikam nemusíte psát svoji mailovou adresu. Nehodlám vám posílat newslettery. Teď ani jindy. Nabízím „otevřený“ dokument, který bych ráda s pomocí vás marketérů dotáhla k dokonalosti.
Pro marketéry, majitele a management v malých a středních firmách
Helplist 52 je určen primárně nám marketérům, agenturám z prostředí malých a středně velkých firem. Pro jejich majitele a management. S tímto segmentem spolupracuji od roku 2007 a mohu tedy přispět se svojí troškou do mlýna. Korporátní procesy sem tedy nepatří.
Zkusíme a uvidíme
„Našim cílem je zdvojnásobit obrat z 10 milionů na 20 milionů a to do 2 let na stávajícím trhu” zní
plán vedení.
O tom, jak proměnit vize v tvrdá čísla, máte rozhodnout vy. Jsou dvě možnosti – zkoušet, zkoušet, zkoušet. Nebo se dopátrat potenciálu jednotlivých komunikačních kanálů a nastavit vedení zrcadlo. Postavit je před tvrdou realitu. A pokud se jejich cíl pohybuje někde v oblacích, pěkně jim to spočítat.
A to doslova.
A Helplist 52 by nám v tom měl pomoci:
- Protože stavět cíle na vzdušných zámcích přináší vztek, nedorozumění a zklamání mezi vedením a marketérem. Pokud však vnesete do cílů i možný potenciál, zásah, dosah a měření, společně se dříve, hravě a především zdárně dostanete ke kýženému výsledku.
- Protože bez měření výsledků nemáte vyhodnocení. A bez vyhodnocení nezjistíte, co funguje a co je propadák.
- Protože všechno se dá změřit. Někdy lépe, někdy obtížněji. Ale jde to.
Marketéři všech zemí …..!
Ne, nemám na mysli vulgární parafrázi Engelsova hesla z legendárních Pelíšků.
Opravdu bych ráda, abychom se spojili. Abychom propojili zkušenosti a znalosti a vytvořili Helplist, který bude nám všem k užitku. Takový, který bude první volbou a osvědčeným pomocníkem při tvorbě kampaní a stanovování cílů.
Netuším, zda nějaký podobný dokument existuje a přiznám se, že jsem po něm ani nepátrala. Něco vím já a něco mé kolegyně z vlastních zkušeností. Ostatní doplníme společnými silami. Nic není převzaté, nic není okopírované. Pojďme jej tedy dotvořit a doladit.
Protože se to prostě hodí!
Výzva 52!
- Stáhněte si Helplist 52 – Potenciál a metriky pro 52 kanálů komunikačního mixu.
- Přidávejte do komentářů své podněty a zkušenosti s měřením potenciálu trhu a zpětné vazby.
- Když vám zbyde čas, šiřte výzvu dál.
A já budu Helplist 52 průběžné aktualizovat. Čestné skautské! ✌🏻
Měříme potenciál a výsledky v 52 kanálech komunikačního mixu
A to jmenovitě:
Reklama
- Inzerce v tisku
- Televize
- Kino
- Rozhlasové spoty
- Venkovní reklama – všechny formáty
- Tištěné prostředky
- Youtube
- PPC
- Mapy, katalogy
- Internetová reklama třetích stran
- Zbožomaty
Public relations
- Vyhledávače Google a Seznam
- Webové prezentace
- Eventy
- Mediální zprávy
- CSR
- Lobby
Přímý marketing
- E-mailing
- SMS
- Webináře
- Poštovní zásilky (direct mail)
- Telemarketing
- Katalogy do schránek
- Teleshopping
Podpora prodeje
- Soutěže, hry, loterie
- Vzorky, dárky, prémie
- Kupony, slevy, cenové balíčky
- Akce v místě prodeje
- Výstavy a veletrhy
- Vzdělávací akce
- Věrnostní programy
Osobní prodej
- Akvizice nových zákazníků
- Komunikace se současnými zákazníky
Buzz marketing
- Virál
- Guerilla
- WOM
Jak jsem řekla výše: marketéři, spojme se!
Těším se na vaše podněty.
Pokud jste si Helplist ještě nestáhli, můžete tak učinit právě zde.