Říká se sto lidí, sto chutí. V marketingu máme chutě ale jenom dvě. Tedy aspoň tak jsem to za ta léta praxe vypozorovala já. Proč? Protože buď člověk marketingu věří (má chuť se do něj pustit a makat na výsledcích) nebo NE. Je to prostě buď a nebo.
A tak se ptám…
Když přijde v B2B řeč na marketing, je vaše sklenice z poloviny prázdná nebo plná?
Do které skupiny lidí se řadíte vy?
Nahlížíte na marketingové příležitosti s nadšením, touhou poznat a zkusit nové možnosti a vyždímat z nich maximum, nebo raději zůstáváte v tom, co dobře znáte a dlouhá léta (ne)funguje?
když klienti nevěří, komunikace i marketing vázne
Na schůzce občas zazní věty jako:
- ‚‚Já nevím, já ty sociální sítě prostě nemám rád.‘‘
- ‚‚V úspěch v online nevěřím.‘‘
- ‚‚Ale vím, že musíme. Jenže mně se to TAK příčí!‘‘
- ‚‚Obchod se za poslední roky TOLIK změnil a my se v tom topíme.‘‘
- ‚‚O čem budu psát?!‘‘
- ‚‚Budu lidi jenom otravovat!‘‘
- ‚‚Nechci vypadat jako blb…‘‘
Někdy se za tímto negativním přístupem skrývá jen nedostatek informací. V tom případě je řada na nás a začínáme vysvětlovat, objasňovat a dávat jasné konkrétní příklady. Protože logicky, co není vysvětleno, nemůže být pochopeno. Rozpustíme tak dost často spoustu strachů a obav, které spolupráci brzdí. V tom lepším případě.
Celkové nastavení mysli a zarputilost některých jedinců ale změnit nedokážu. A vlastně ani nechci, už totiž vím, že tudy cesta většinou (dlouhodobě) nevede. Bohužel.
Naopak ze schůzek s „nadšenci“ čerpám energii po celý den. Skáču radostí a hřeje mě u srdce, že jsme na stejné vlně.
Co ráda slyším?
- ‚‚Přiznávám, že nemám žádné zkušenosti, ale prozkoumám, pochopím a zvládnu. Tak jako všechno předtím.‘‘
- ‚‚My jsme rozhodnuti ten pokrok zvládnout. Stůj co stůj!‘‘
- ‚‚Určitě bychom nemuseli, ale my chceme!‘‘
- ‚‚Online obchod je zkrátka součástí B2B obchodu. Stejně jako #emailing a telefonování.‘‘
- ‚‚Máme tolik zkušeností, tak neexistuje, abychom neměli co říct.‘‘
- ‚‚No, tak se někdy ztrapním. Nic horšího se stát nemůže.‘‘
- ‚‚Bereme online jako novou součást obchodu. Odteď až do té doby, dokud to bude dávat smysl.‘‘
A to, jestli se někdo na spolupráci opravdu těší, nebo je to jen jeden z dalších mnoha marných pokusů, je poznat na první pohled. Věřte mi.
kdo spíš uspěje? marketingový optimista nebo pesimista?
Asi nikoho zvlášť nepřekvapí, že ve spolupráci s optimistickými nadšenci dosahujeme mnohem lepších výsledků. Mají sice obavy (ve zdravé míře), ale udělají rozhodný krok. Šlápnou občas vedle, ale poučí se a udělají ‚‚to‘‘ jinak. Energii investují do tvoření a jsou trpěliví, takže nakonec uspějí.
Jen tak dál!
Pokud nadšení, odhodlání, trpělivost a víra chybí, bývá spolupráce těžkopádná. Takoví lidé totiž:
- mají obavy (stejně jako nadšenci) a neustále jim věnují pozornost,
- dělají chyby a stále je předhazují ostatním,
- energii investují zpravidla do vyhlížení toho, co je špatně (hledání chyb je jejich oblíbená disciplína a někteří jsou v ní fakt dobří),
- výsledky požadují na počkání a když nejsou hned, utvrzují se v tom, že mají a celou dobu měli pravdu.
A mezi námi – v podstatě ji mají, protože s tímto nastavením to fakt nikdo nikam nedotáhne.
nastupte do rozjetého vlaku, teď nebo nikdy
Říkáte si, co teď s tím?
Zkuste vzít marketing na milost. Udělejte z něj rutinu. Lepší už to nebude. Online hýbe už i světem B2B. Pokud na tuhle hru nepřistoupíte, budete se za chvíli jen nevěřícně dívat, jak záda vaší konkurence mizí v dáli.
Věříte, že to jde? Pomůžeme vám.
Domluvte si konzultaci třeba hned teď.