Za 12 let v marketingu jsem viděla hodně obchodníků z B2B sektoru, to mi věřte. Nicméně mám pocit, že část z nich jaksi zpohodlněla. Vystačí si s tím, co je teď, nechtějí se učit nic nového a čekají, co jim spadne do klína. Neumí si najít kontakty, nepracují s nimi. A majitelé to tiše tolerují. Ale čas jsou peníze. Především ten čas, kdy na zakázky čekáte, ale nemáte je, protože je nikdo nepřinese.

Obchodní dovednosti musíte neustále zdokonalovat

K profesi obchodnice jsem se dostala v roce 2007 jako slepá k houslím. Cíl zněl: 12 setkání týdně. S kolegyní jsme se s tím vypořádaly po svém a cíle splnily. Naučilo mě to hodně – hlavně se nebát zeptat. A i když to tehdy bylo hlavně o telefonování, protože online cesty byly teprve v plenkách, nepamatuju si, že by na nás byl někdo hrubý. Ctili jsme rozhodné NE jako zákon (tzn. když nás vyhodili dveřmi, oknem jsme nelezly) a jely dál. A vy to zvládáte též!

Dobrý obchodník nemá nikdy dost

A teď k tomu, jak podle mě vypadá obchodník, co za něco stojí – člověk, co hledá kontakty, kudy chodí. Volá a domlouvá setkání. Jezdí a jedná. Nebojí se nových způsobů. Píše. Reprezentuje. Prostě aktivně hledá cesty k novému zákazníkovi (i když nemusí být zdatný v online cestách) a daří se mu to (ano, po čase – dejme tomu po 3 měsících až půl roce).

Navíc:

  • vede si podrobnou evidenci a CRM pro něj není pole neorané,
  • ani „neslanou“ poptávku nepohřbí, ale vytěží ji,
  • umí naslouchat a ví, že na prvním místě je vždy zákazník (což je strašné klišé, ale je to tak),
  • říká pravdu klientům, marketingu i šéfovi – kdo jiný může dát zpětnou vazbu?
  • spolupracuje s marketingem, protože ví, že ten mu může přihrát nadějné leady, které on sám musí „doklepnout“,
  • a nikdy nemá DOST!

Kombinujte komunikační kanály

Obchodník je od toho, aby přinášel nové zakázky. Dnes má k dispozici mnohem širší paletu způsobů, jak generovat leady (osoby, které rozmluvíte) i možností, jak z nich udělat zakázku. 

‚‚Nové‘‘ akviziční kanály, které pomohou kontakty přinést, do tohoto prostoru spadají. Tak je využijte!

  • LinkedIn je úžasná příležitost komunikovat v reálném čase a v podobě jeden na jednoho. Nebuďte smutní, že někdo nechce hned. Čistě statisticky je rozhodných 5 % zákazníků. To je přece báječné!
  • Nezapomínejte, že na sítích nejsou všichni, v průmyslu je to asi jen 40 % potenciálních zákazníků. Nezatracujte telefonování ani direct mail, nejsou mrtvé!

Sečtěte si veškeré vaše snažení a dojdete k pěkným číslům – Linkedin akvizice 5 % + osobní email 2 % + telefonování 2 % + osobní dopis 2 % – to je dohromady 11 %! Z mé zkušenosti můžete oslovit všemi kanály měsíčně cca 1500 potenciálních zákazníků a získat 11 %, tedy 165 osob, které budou ochotny se s vámi bavit. To přece není tak špatná bilance, co říkáte? Když k tomu připočtete, že 80 % prvotního oslovení se děje bez vás, je to bomba!

 

Pak už je to na umění obchod uzavřít. Vést obchodní setkání není o nic lehčí ani méně zodpovědné než dřív. Ale možností, jak generovat budoucí poptávky, je nesrovnatelně víc.

Jen pamatujte na to, že B2B obchod si žádá čas (protože investici v řádu stovek tisíc či milionů nevytáhnete z kapsy hned). Proto se svým „spojením“ věnujte. Sdílejte své zkušenosti, mluvte o tom, co řešíte, jak to řešíte a nebojte se být osobní. Zákazník to v dnešní době opravdu ocení.

 

Chcete se pustit do generování poptávek, ale nevíte jak? 

Tak se nám ozvěte!

 

Jana Eckhardtová

12. 5. 2023

Logo Malá marketingová

Šablona marketingového plánu

Kompletní návod na tvorbu marketingové strategie pro váš byznys. Na celý rok, měsíc po měsíci. 7kroková šablona včetně pracovního manuálu a online návodů! Zvládněte na jedničku analýzu i praxi. Ne bez práce, zato za bezkonkurenční cenu.

další články z kategorie , , ,

marketingový plán ležící na dřevěném stole Marketingový plán nebo rozpočet na komunikaci. Ideální čas se do nich pustit je právě teď - Je totiž dobré mít základní směr, kterým nadcházející rok vyrazíte. Buďte ale flexibilní a nebojte se změn nebo experimentů. Inspirovat… přečíst článek
AI copywriter AI copywriter jako budoucnost textařiny? Rychlý, přesný, ale… - AI copywriter (chatbot) vám při tvorbě textů může hodně pomoc, ale má své mouchy. Co ještě potřebujete k tomu, aby… přečíst článek
Doplňte váš komunikační mix o direct mail Direct mail není krok zpět. Zkuste ho přimíchat do komunikačního mixu - Osobním dopisům ještě neodzvonilo. Přidejte je do vašeho komunikačního mixu a zkuste zaujmout i ty, kteří upřednostňují starý dobrý papír. přečíst článek
Zákazníka jenom mlátíme parametry a čekáme, že si z toho sedne na zadek, říká Lucie Zitterbartová o B2B komunikaci - Co obnáší B2B marketing a proč je nejlepší témata pro B2B komunikaci hledat u koncového zákazníka? Na otázky odpovídala copywriterka… přečíst článek

Nejste si jisti? Svěřte se, kde vás tlačí bota.

Vybereme optimální řešení dlouhodobého marketingu a formu spolupráce, která vám přinese ovoce.

Nestačí? Chcete víc?

plán

marketingový

plán

Sestavení marketingového plánu – strategie na rok. Výpočet potenciálu trhu, přesné zacílení. Výběr efektivních komunikačních kanálů a plánování obsahu. Podrobný harmonogram aktivit a jejich správa. Návrh rozpočtu a monitoringu. Pěkně měsíc po měsíci.

 

manažer

marketingový

manažer

Externí marketingový manažer pro řízení a realizaci online marketingu i offline aktivit. S letitými zkušenostmi s tvorbou marketingových strategií a realizací marketingových kampaní. K pronájmu na 20, 40 i více hodin v měsíci.  Zaplatíte odpracovaný čas, získáte know-how celého týmu specialistů a projekt manažera.

strategie

marketing pro

B2B firmy

Tvorba marketingové strategie a realizace marketingových aktivit pro B2B sektor malých a středních firem. Orientovaný na jasné cíle a výsledky. Pro domácí trh i zahraničí. S externí marketingovým manažerem pro řízení a specialisty pro realizaci online i offline aktivit.

 

 

školení

Obchod(ování) na

LinkedIn

LinkedIn je bez debat každodenním nástrojem obchodníka. Od získávání zcela nových, ale pečlivě vybraných kontaktů, přes budování povědomí o produktu/službě, tvorbu vztahu až po získávání zakázek. S LinkedInem a jeho funkcemi každý měsíc získáme přes 150 vybraných spojení a více než desítku „teplých“ dotazů k tomu.