Komu fandí vyhledávače
Sledovali jste někdy, jak to dělá vaše konkurence? Možná se zasmějete, protože jasně víte, že na druhém konci ulice je Franta, který prodává stejné nářadí, ale o internetu nikdy neslyšel. Že v nákupním středisku za rohem je malinký obchod s bioprodukty konkurenční značky, nebo že stejný typ cvičení jako vy nabízí jen jedna posilovna a ta je na druhém konci města. Takže jste vlastně úplně v klidu…
Co vám ale uniká je, že specializovaná prodejna na výpadovce nabízí 500 druhů nářadí od různých výrobců, že ten malý krámek v nákupním středisku realizuje většinu obchodů přes “promakaný” eshop, a že každá “sportuchtivá” žena si může vyzkoušet novou posilovnu s profi trenérem na městském bazénu.
Zamysleli jste se někdy nad skutečnou konkurencí očima zákazníka?
Kdo mi leze do zelí
Konkurenci můžeme rozdělit na přímou a nepřímou. Přímý konkurent nabízí stejné zboží či služby, cílí na stejného zákazníka. Pro nepřímého konkurenta je váš produkt či služba pouze okrajovou nebo doplňkovou záležitostí. I tak se řadí mezi vaše konkurenty, protože dokáže ulovit “vašeho” zákazníka.
Jak jste na tom v on-linu?
Jakou máte na konkurenci na internetu? Je silná? Co musíte udělat pro to, abyste je dohnali a dokonce i porazili ve vyhledávačích? Jaká bude vaše strategie?
Zjistěte, na jaká klíčová slova cílí, jak rozsáhlý web má, případně jak silný má odkazový profil. A rozhodněte se. Na kterých klíčových slovech postavíte svůj web? Jestli vůbec a jak vybudujete svou pavoučí síť zpětných odkazů?
Kdo hledá, najde
Analýzu klíčových slov již máte v kapse. Teď si ji vezměte k ruce. Vyberte slova, která nejlépe specifikují vaši činnost a zadejte je postupně do vyhledávačů (google, seznam). Postupně projděte prvních 5-10 odkazů. Zapište si je do excelu, wordu či poznámkového bloku. Takto projděte 15-25 klíčových slov (dle typu podnikání a množství adekvátních slov). Výsledky si zapište. Nesoustřeďte se jen na přímou konkurenci. Hledejte i mezi těmi, pro něž je váš produkt pouze okrajovou záležitostí. Jejich stránky mohou být zajímavým zdrojem inspirace pro vaši prezentaci či způsob komunikace.
Rivalové na online trhu
Z vašeho seznamu “vypadnou” vaši největší online konkurenti. Jsou to právě Ti, kteří se zobrazují na vámi zvolená klíčová slova opakovaně. Jejich webové stránky nabízí “váš produkt/vaši službu”. Těmto vybraným se podívejte “na zoubek”.
Tipy:
- Vyzkoušejte i longtaily. Občas jsou zajímavými klíčovými slovy. Nejsou tak konkurenční a přilákají s velkou pravděpodobností zákazníka, který dokončí “nákup”/akci/konverzi.
- Vynechte první tři odkazy a postranní boxy. Jedná se o placenou reklamu nikoliv přirozeného konkurenta.
- Analyzujte pouze konkurenty, kteří jsou ve vyhledávání před vámi. Nemá smysl inspirovat se někým, jehož webová prezentace je horší než ta vaše.
Analýza onpage faktorů
Už víte, kdo vám “leze do zelí”. Abyste konkurenta lépe poznali, projděte si jeho webovou prezentaci a opět si vše zaznamenejte.
Hájedna, Hádvě,…
Projděte si všechny stránky konkurence a u těch stránek, které souvisí s vaším produktem či službou, si vypište klíčová slova, která vás prostě nenapadla. Soustřeďte se na titulek, H1, H2 i perex. Sledujte struktur webu a jeho členění.
Běžte do kódu
Meta tagy (title, description) dnes již nemají sílu jako dřív, můžete podle nich ale vysledovat, na jaká klíčová slova konkurence cílí. Klikněte pravým tlačítkem na myši – dejte “zobrazit zdrojový kód stránky”. “Ctrl+F” vám pomůže rychle najít co vás zajímá.
Nechte se inspirovat
Komunikuje váš konkurent se zákazníkem pravidelně formou článků v blogu? Láká potenciální kupující na obrázky či videa? Má web prošpikovaný akcemi? Napište si pár poznámek, bude se to hodit. Berte tyto poznámky jen jako zdroj nápadů. Nekopírujte, buďte originální!
Konkurenci už znáte, klíčová slova taky
Našli jste nějaká nová, zajímavá slova? Doplňte je do své analýzy klíčových slov. Pokud využíváte nástroj Collabim, v placené verzi máte možnost vidět (v sekci “konkurence”) na jaké pozici se nacházíte v rámci klíčového slova oproti svým rivalům. I podle toho se můžete rozhodnout, za jaká klíčová slova má smysl bojovat.
Zaměřeno na off-page faktory
Jsou to prvky, které nejsou součástí internetové stránky a nelze je jednoduše měnit. Rozhodují o autoritě domény/stránek a mají významný vliv na pozornost vyhledávačů.
O autoritě rozhoduje více faktorů:
- stáří
- rozsah
- zpětné odkazy
- aktualizace (u stránek)
Být starý se vyplatí
Čím starší, tím lepší. U www stránek i u francouzského vína tohle prostě platí. Čím delší historie, tím větší náskok konkurent má. Kolik svíček na svém narozeninovém dortu stránka má, zjistíte jednoduše díky několika aplikacím.
Datum registrace stránky:
- www.nic.cz – vložte doménu svých (či konkurentových) stránek
- www.whois.domaintools.com – pro domény s jinými ?? než cz
- www.wayback.archive.org – díky tomuto nástroji můžete cestovat časem. Ukáže vám, jak vypadaly stránky v průběhu let od registrace.
Na velikosti prostě záleží…
Čím více stránek web má, tím lépe může na zákazníka klíčovými slovy cílit. Pokud využíváte nástroje Seznam Webmaster a Google Search Console, máte přesné informace o počtu indexovaných stran v daném vyhledávači.
Nemáte-li tyto nástroje, využijte operátor “site”:
Do vyhledávače vložte “site:www.nazevstranky.cz”. Vyhledávač zobrazí počet indexovaných stránek na dané doméně.
Seznam
Od roku 2017 již nelze zjistit počet indexovaných stran v Seznamu pouhým zadáním operátoru “site:” Existují však 2 řešení jak tento údaj zjistit. Pomocí bookmarkletu nebo pomocí RSS XML formátu(v Chromu).
- Do vyhledávače zadejte “site:www.nazevstranky.cz“, poté, co se zobrazí výsledek, přidejte do url na konec “&format=rss”.
- Instalace bookmarkeltu od Collabimu – postup najdete zde.
http://ja.collabim.com/bookmarklet-pro-rychle-zjisteni-poctu-vysledku/
Populání hvězda nebo šedá myš?
Popularitu webu určuje především množství zpětných odkazů. Důležitá je nejen jejich kvantita, ale hlavně kvalita. Roli hraje například relevance odkazující stránky, tématická příbuznost webu, stáří odkazu, jeho umístění na stránce, anchor text (text odkazu) i text v jeho nejbližším okolí a mnohé další.
Získat KVALITNÍ odkazy je složité nebo často drahé.
Linkbuilding a konkurence
Pro hloubkovou analýzu zpětných odkazů konkurence můžete využít hned několik nástrojů. Všechny vám v placené verzi nabídnou mnoho dat a možností porovnávat vlastní stránky s konkurencí.
Mezi nejznámější patří Majestic, Ahrefs, Moz, SEO SpyGlass.
Dobré odkazy za pusu? Těžko
Chcete-li získat kvalitní odkazy, využijte služeb SEO agentury. Věnuje se odkazování naplno, proto přesně ví, který odkaz vám přinese nejlepší výsledky. To vše pod hlavičkou zákonů a bez ohrožení penalizacemi vyhledávačů. Nevýhodou je samozřejmě cena.
Pokud si investici do Linkbuildingu nemůžete dovolit, máme pro vás jeden tip. Věnujte svým stránkám péči. Aktualizujte je a plňte kvalitním obsahem. Autoritu domény a stránek postupně zlepšíte precizním obsahovým marketingem. Chce to čas a výdrž, ale vyhledávač vás za tuto snahu odmění svou pozorností.