Jasně, nejste přece e-shop, váš zákazník si k vám nepřijde s virtuálním košíkem, je to složitější. Tak se zeptáme jinak: PPC si platíte? A teď zase zkusíme odpovědět za vás: Přišel k vám kravaťák, byl neodbytný a vy jste si říkali, že nějak být vidět musíte, takže jste na to kývli?
Tak teď si představte, že existuje stav, kdy SEO a PPC dávají výsledky společně a vzájemně se podporují. PPC je díky SEO levnější a optimalizace pro vyhledávače má díky datům z PPC jasnější plán a ostřejší nástroje. Znáte piňakoládu? Klid, k tomu se dostaneme.
Ale SEO v B2B přece nikdo nedělá…
SEO je v B2B dost podceňovaný nástroj, který je chyba nevyužívat. Že to ostatní taky nedělají? Tak právě proto. Kde je malá konkurence, tam budou dřív i výsledky.
Ne nadarmo se používá termín „marketingový komunikační mix‟ Když se držíte jednoho, dvou nástrojů, komunikace kulhá. Stejně jako piňakoládu neuděláte jen z bílého rumu, i když je z celého mixu určitě složkou, na kterou se nejvíc těšíte, není-liž pravda.
Být vidět ve vyhledávačích v neplacené části výsledků se prostě vyplatí. Lidé na to klikají víc, než na reklamy. A taky jsou to výsledky neplacené, čili za-dar-mo.
Obrázek: míra prokliku (CTR) pro pozice reklam a přirozené (organické) výsledky vyhledávání. První místo v neplacených výsledcích válcuje efektivitu reklam. Ale jak se na něj dostat?
Moment, SEO ale zadarmo není…
Samozřejmě, stejně jako dojít ráno do práce pěšky. Je to zadarmo, ale jak se to vezme, nadřete se. Jenže takhle by to přirovnání fungovalo jenom tehdy, kdybyste si to SEO dělali sami. Takže co třeba…
Dojet do práce na tandemovém kole, šlapete vy, šlape i váš parťák, takže to není jenom na vás. A taky se nadřete, ale ne zase tolik. Ušetříte za benzín a hlavně jsou vidět dlouhodobé výsledky na vaší postavě.
Ano, SEO má dlouhodobé výsledky.
Jednou projetý benzín je už navěky pryč, podruhé z něj žádný užitek nedostanete. Pravidelná trocha tělocviku vám nejen zmenší konfekční velikost, ale ten efekt se ukládá, nabaluje se jako sněhová koule v praštěné kreslené grotesce. Čím déle se kutálí, tím je větší.
SEO je taková jízda na kole, nebo kutálení sněhové koule. Jak naberete rychlost, už do toho nemusíte tolik dupat, jen ji udržovat.
Dobře, a na co se tedy připravit?
Podobně jako se sněhovou koulí potřebujete nějaký dobrý začátek. Web, který vám v optimalizaci pro vyhledávače nebude od začátku stavět překážky. Potom to chce vybrat dobrý svah, kde je nejlepší sníh. To jsou klíčová slova a témata, která mají potenciál přilákat lidi. Pak už jen zabrat do začátku a potom udržovat rychlost a směr. Na měření výsledků taky nebudete sami, pořád je tam ten parťák z tandemu, vzpomínáte?
Takže ve zkratce a bez praštěných přirovnání:
- Prvním krokem SEO jsou analýzy webu. Jak funguje a vypadá? Nebude práci komplikovat? Nebude před začátkem potřebovat opravit?
- Potom analýza klíčových slov. Na co se vaši potenciální zákazníci ptají? A jak?
- Pak se společně pustíme do psaní textů do webu. Využijeme to, že my víme, na co se lidi ptají. A to, že vy víte, jak jim odpovědět. Budeme to dělat pravidelně, protože i Google má radši weby, které žijí a rostou.
A kdy se dostaví výsledek?
Stejně jako když uvidíte novou značku aut, co vypadá luxusně, asi hned nesáhnete do peněženky, i kdyby vás peníze nemrzely. Prostě si počkáte, jestli to není habaďůra. A představte si, Google funguje úplně stejně. Jasně že vidí, že jste si na web dali výborně napsaný článek. A druhý. A třetí. Ale než vám začne věřit a překope kvůli vám svoji tabulku s výsledky, potřebuje vědět, že nejste jenom taková habaďůra.
Vytrvalost je přesně to, co na Google platí. Stejně jako jízda na kole, když vás ze začátku bolí nohy a sedací svalstvo. Stejně jako stavba sněhuláka, když to ze začátku nevypadá jako sněhová koule. Stejně jako míchání piňakolády, když to na prvních pár pokusů chutná divně.
Obyčejně to přijde po dvou, třech, čtyřech měsících a pak už to jde samo. Jenom nepřestat šlapat.
Co říct závěrem?
Na rozdíl od placených kampaní není SEO službou, kam nasypete peníze a pak „se udělá sama‟. Proto tolik rádoby žertovných přirovnání. Na rozdíl od PPC ale její efekt roste v čase a nebude to za cenu větší útraty. Vaše přítomnost ve výsledcích vyhledávání vám navíc nedá do ruky jen další prodejní nástroje, ale i efekt v Public relations, budování značky a kontakt s lidmi a jejich názory, což je vždycky dobře.
A že nejsou výsledky přes noc? Ano, dokonce možná nebudou ani po čtvrt roce. Záleží na tom, jakou máte konkurenci, a jestli nezačala roky před vámi. Na rozdíl od ostatních závodníků této Tour ale pojedete na tandemu s opravdu dobrými jezdci z Malé marketingové. Jen počkejte na ty překvapené výrazy, až předjedete konkurenci s třikrát větším rozpočtem v reklamách…
obrázek v záhlaví: pxhere.com