‚‚Můžete mi říct, jak dlouho mám čekat na výsledky? Chápu, že nemáte věšteckou kouli, ale nějaký odhad v našem průmyslovém oboru mi snad dát můžete,‘‘ zajímal se potenciální klient.
Pokládám to za naprosto správnou otázku, zejména s dodatkem o věštecké kouli. I když bych si to moc přála, agentura, která realizuje komunikační a výkonnostní kampaně, nemá pod kontrolou hromadu záležitostí.
- Produkt – zájem trhu, výše marže, skladová dostupnost, výrobní kapacity.
- Sezónnost – v létě málokdo koupí skialpovou výbavu a klient neudělá nákup vánočních předmětů v březnu.
- Cenotvorba – ceny, náklady, marže, pobídky, ceny dopravy, služeb a tak dále jsou také na triku klienta.
- Ekonomická situace na trhu – teď zejména inflace, recese, možná ještě částečně koronavirus, rozhodně válečná restrikce a s nimi nedostupnost některých surovin a produktů.
- Náročnost, složitost a délka nákupního procesu – pokud klient vyřizuje průmyslovou zakázku průměrně 6 měsíců, těžko může chtít, abychom toho my dosáhli za čtvrt roku.
- Cyklus kalendářního roku – obecně o Vánocích, v některých oborech je útlum i v létě a v #B2B to platí dvojnásob.
- Změny v reklamních systémech a vyhledávačích, v zásadách ochrany soukromí – ty se týkají všech.
Sečteno a podtrženo, můžu zodpovídat pouze za aktivity, které mám pod kontrolou já sama.
‚‚S klidným svědomím můžu říct, že když budeme dělat tyhle, tyhle a tyhle aktivity a na naší i vaší straně pošlape všechno jako hodinky, můžeme z nových komunikačních kanálů (proma, chcete-li) získat první reálné zakázky ve čtvrtém až šestém měsíci od zahájení realizací. Je to takto v pořádku?‘‘
‚‚Naprosto, to jsem potřeboval slyšet.‘‘
Mám ráda čísla, prognózy i termíny. Ručit za ně vlastní hlavou ale nemůžu, když jsou v sázce faktory, nad kterými nemám žádnou moc. Ve většině případů se trefím. Fakt. Někdy se něco povede dřív, než jsem odhadla. To je ta lepší varianta. Někdy ale musíme přihlédnout k faktorům, které jsou na druhé straně. Nebo v neviditelných rukách trhu.